Banca Națională a Moldovei
Publicat pe (https://www.bnm.md)

Acasă > Piețe și plăți > Întrebări și răspunsuri > Întrebări și răspunsuri despre sistemele de plăți

Întrebări și răspunsuri

Ce operaţiuni financiare pot fi efectuate prin intermediul cardurilor de plată?
  • plata mărfurilor achiziţionate de la comercianţi, serviciilor prestate, lucrărilor efectuate sau a obligaţiilor faţă de buget (impozite, taxe, alte plăţi obligatorii);
  • retragerea de numerar de la bancomate, de la ghişeele prestatorilor de servicii de plată, în limitele prevăzute de actele normative în vigoare;
  • transferuri naţionale şi internaţionale de mijloace băneşti (utilizarea serviciilor Person2Person (P2P), Transfer2Card (T2C);
  • alte operaţiuni financiare în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
Cum se verifică soldul contului de plăţi la care este ataşat un card de plată?

Verificarea soldului privind mijloacele deţinute pe un cont de plăţi la care este ataşat un card de plată poate fi efectuată atât la bancomatele prestatorului emitent/acceptant, cât şi prin intermediul sistemelor de automatizate de deservire la distanţă puse la dispoziţie de către prestatorii de servicii de plată.

Ce tipuri de carduri de plată emit şi acceptă băncile din RM?

În Republica Moldova, băncile emit şi/sau acceptă carduri de plată  în cadrul sistemelor de plăţi VISA International, MasterCard Worldwide, American Express.

Care este modalitatea de înaintare a reclamaţiilor aferente problemelor cu cardurile de plată?

Modalităţile de înaintare de către deţinătorul cardului de plată a reclamaţiilor privind utilizarea cardurilor, inclusiv a celor privind contestarea unor operaţiuni efectuate prin intermediul cardurilor sunt descrise de către prestatorul emitent în Regulile de utilizare a cardurilor. Prestatorul emitent este obligat să plaseze Regulile de utilizare a cardurilor de plată pe pagina-web şi să asigure actualitatea acestora.

Care sunt măsurile de prevenire a utilizării frauduloase a cardului?

Măsurile ce trebuie întreprinse de către deţinătorul de card în vederea prevenirii cazurilor de fraudă aferente utilizării cardurilor de plată sunt stabilite de prestatorul emitent în Regulile de utilizare a cardurilor personalizate, care includ:

  1. Păstrarea cardului în condiţii ce ar exclude deteriorarea, pierderea şi furtul acestuia.
  2. Semnarea cardului pe verso, în locul indicat, imediat la primirea acestuia.
  3. Memorarea şi păstrarea în secret a PIN-ului.
  4. Utilizarea PIN-ului astfel încât să nu poată fi vazut/identificat de către alte persoane.
  5. Preluarea cardului şi a chitanţei după fiecare tranzacţie efectuată la un dispozitiv special.
  6. Solicitarea efectuării operaţiunilor la comerciant/ ghişeul prestatorului numai în prezenţa sa.
  7. Solicitarea chitanţei aferente tranzacţiei şi verificarea cu atenţie a informaţiei evidenţiate pe aceasta (data, numărul de card, numele/prenumele, suma tranzacţiei).
  8. Evitarea divulgării informaţiei confidenţiale prin telefon şi alte modalităţi de comunicaţie.
  9. Verificarea urgentă a soldului contului în cazul eşuării tranzacţiei.
  10. Păstrarea tuturor chitanţelor tranzacţiilor şi verificarea acestora cu tranzacţiile evidenţiate în extrasul de cont.
Ce se întâmplă cînd în ordinul de plată sunt erori?

Ordinul de plată întocmit eronat se restituie de către prestatorul plătitor emitentului, cu indicarea motivului refuzului.

Ce reprezintă remiterea de bani ?

Remitere de bani - serviciu de plată în cadrul căruia se primesc fonduri de la plătitor fără crearea unui cont de plăţi pe numele plătitorului sau al beneficiarului plăţii, cu scopul unic de a transfera o sumă corespunzătoare beneficiarului plăţii sau unui alt prestator de servicii de plată care acţionează în numele beneficiarului plăţii, şi/sau în cadrul căruia fondurile sunt primite în numele beneficiarului plăţii şi sunt puse la dispoziţia acestuia.

Care este modalitatea de efectuare şi termenul de executare a unei remiteri de bani?

Pentru a efectua o remitere de bani, plătitorul iniţial ia cunoştinţă cu condiţiile de executare a  remiterii de bani pentru sistemul de remitere de bani ales. În acest sens, prestatorii de servicii de plată asigură disponibilitatea acestora la ghişeele prestatorului de servicii de plată şi/sau pe pagina web proprie şi trebuie să conţină, cel puţin, informaţii cu privire la:

  1. comisionul perceput la prestarea serviciului de remitere de bani;
  2. termenul de executare a remiterii de bani;
  3. moneda remiterii de bani;
  4. perioada de validitate şi condiţiile de returnare a remiterii de bani;
  5. alte informaţii prevăzute la art. 38 din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică.
Vezi și
Tag-uri
  • Întrebari şi răspunsuri [1]

Sursa URL:https://www.bnm.md/ro/content/intrebari-si-raspunsuri-7

Legături conexe:
[1] https://www.bnm.md/ro/search?hashtags[0]=Întrebari şi răspunsuri