Welcome to the official website of the National Bank of Moldova!
×
Do you have good eyesight and want to turn this tool off?
Do you have good eyesight and want to turn this tool off?
Schedule of reception of citizens by the Executive Board of the National Bank of Moldova.
The registration of applicants for an audience is carried out based on a written request on the subject addressed.
Anca Dragu, Governor
1st Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 606.
Vladimir Munteanu, First Deputy Governor
2nd Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, Deputy Governor
3rd Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, Deputy Governor
4th Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 607.
Welcome to the official website of the National Bank of Moldova!
If you want to send a message (question or suggestion) on-line, go to section "Feedback" from the main menu at the top of the website.
You can choose one of the most popular reports from the list:
National Bank and the members of its decision-making bodies shall be independent in exercising the tasks conferred upon them by law, and shall neither seek nor take instructions from public authorities or from any other authority.
In order to ensure and maintain price stability over the medium term, the National Bank’s aim will be to keep inflation (measured by Consumer Price Index) at the level of 5.0 percent annually with a possible deviation of ± 1.5 percentage points, considered to be optimal for growth and development of Moldova's economy over the medium-term.
National Bank shall have the exclusive right to issue on the territory of the Republic of Moldova banknotes and coins as legal tender, as well as commemorative and jubilee banknotes and coins as legal tender and for numismatic purposes.
National Bank is exclusively responsible for the licencing, supervision and regulation of financial institutions activity.
National Bank of Moldova acts as banker and fiscal agent of the State and shall receive from state bodies economic and financial information and documents, which are necessary for carrying out its tasks.
National Bank of Moldova supervises the payment system of the Republic of Moldova and promotes a stable and efficient functioning of the automated inter-bank payment system
National Bank of Moldova is an autonomous public legal entity and is responsible to the Parliament.
National Bank shall inform the public on the monetary policy strategy on the results of the macroeconomic analysis, the evolution of the financial market and on statistics, including with regard to monetary supply, crediting, balance of payments and the state of the foreign exchange market.
National Bank of Moldova is responsable for the compilation of the balance of payments, international investment position and the statistics of the external debt of the Republic of Moldova.
The website www.bnm.md prioritizes data security and uses cookies to enhance the browsing experience and user comfort. Accepting the use of cookies increases the page's working speed and ensures the normal functioning of the information presentation modules. Refusing the use of cookies can slow down the site's loading and hinder smooth navigation between pages. More details in the Cookie Usage Policy.
În luna iulie 2021, rata anuală a inflației a constituit 3,5 la sută1, majorându-se cu 0,3 puncte procentuale față de luna iunie 2021, fiind la limita de jos a intervalului de variație de ±1,5 puncte procentuale de la ținta de 5,0 la sută.
În luna iulie 2021, prețurile la bunurile și serviciile din cadrul IPC au înregistrat o dinamică pozitivă. Acest fapt s-a produs în contextul când factorii sezonieri dezinflaționiști asociați recoltei bogate de fructe și legume au întârziat, fiind totodată atenuați de creșterile costurilor la nivel global. De menționat că, ultima dată rata lunară a inflației în luna iulie a înregistrat valori pozitive în anul 2012.
În aceste condiții, rata anuală a inflației în luna iulie 2021 a fost cu peste 1,0 puncte procentuale superioară nivelului anticipat în Raportul asupra inflației nr. 3, 2021.
Evoluția inflației a fost influențată de intensificarea peste așteptări a presiunilor inflaționiste din partea cererii agregate interne din perspectiva recuperării consumului populației odată cu creșterea fondului de salarizare, volumului creditelor noi acordate, transferurilor de mijloace bănești în favoarea persoanelor fizice. Creșterea veniturilor vamale aferente majorării importului de mărfuri, precum și a banilor în circulație confirmă presiunile accelerate din partea cererii.
Totodată, presiunile sporite din partea ofertei au consemnat majorarea costurilor unor materii prime care au avut impact asupra creșterii inflației de bază și a prețurilor la produsele alimentare. Astfel, a fost atestată scumpirea materialelor de construcție la nivel internațional, odată cu relansarea economiilor în condițiile relaxării măsurilor restrictive aferente COVID-19, creșterea prețurilor la bumbac pe piețele internaționale și scumpirea lemnului la nivel mondial. Taxele pentru studiile în bază de contract la universități și colegii au înregistrat creșteri. În același timp, în luna iulie presiuni inflaționiste au fost determinate și de prețurile reglementate în contextul ajustării unor taxe administrative de către Agenția Servicii Publice.
Prețurile la combustibili în luna iulie 2021 au generat un impact mai puțin semnificativ, fiind aplicată modificarea metodologiei de stabilire a prețurilor la carburanți. Totodată, prețurile au rămas la un nivel superior celui din perioada similară a anului trecut ( 17,1 la sută).
De remarcat că în aceste condiții procesul inflaționist va fi persistent și nu va avea un caracter temporar.
În perioada următoare, presiunile inflaționiste mai accentuate din partea cererii agregate interne și externe, pe fundalul unor condiții monetare stimulative, anticipărilor inflaționiste, creșterii cotațiilor internaționale la materiile prime, menținerii unor prețuri înalte pe plan global la produsele alimentare și la petrol, cuplate cu majorarea finanțării externe, anticiparea unui impuls fiscal mai pronunțat, vor continua să influențeze nivelul prețurilor de consum.
Astfel, luând în considerare cele expuse, se conturează riscul unei abateri pozitive pentru prognoza pe termen scurt a inflației, precum și o probabilitate iminentă ca rata anuală a inflației să depășească limita superioară a coridorului de variație de ±1,5 puncte procentuale de la ținta inflației de 5,0 la sută anual în trimestrul IV 2021, fapt ce va afecta negativ creșterea economică pe termen mediu.
Pornind de la cele menționate, în perioada imediat următoare apare necesitatea aplicării unor măsuri restrictive de politică monetară în vederea ancorării anticipațiilor inflaționiste, precum și asigurării și menținerii stabilității prețurilor necesare pentru păstrarea unul nivel sustenabil al activității economice potențiale pe termen mediu și pe termen lung.
https://statistica.gov.md/newsview.php?l=ro&idc=168&id=7070&parent=0
1 Grigore Vieru Avenue,
MD-2005, Chisinau, Republic of Moldova.
© National Bank of Moldova
Terms of use