Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
The Executive Board of the National Bank of Moldova (NBM) approved a set of normative acts on implementation of the Law on bank’s activity, at the first stage, in accordance with Basel III requirements and harmonized with the EU regulations in the field, known as the CRD IV / CRR package.
Thus, 9 regulations have been approved, which refer to banks’ own funds and capital requirements, banks' capital buffers, credit risk treatment for banks according to standardized approach, credit risk mitigation techniques used by banks, treatment of operational risk for banks according to the core approach and standardized approach, market risk treatment according to the standardized approach, settlement/delivery risk treatment for banks, banks’ specific calculation of credit adjustments and of general credit risk adjustments, as well as the Regulation on banks’ external audit.
At the same time, the Instruction on presentation by banks of COREP reports for supervisory purposes has been approved and the Instructions on the method of preparing and submission by banks of reports for prudential purposes has been modified.
The new documents put an increased emphasis on the availability of capital to cover the risks of banks' activity and introduce new requirements to its structure. In addition, the requirements are also established for minimum capital thresholds by levels based on quality. The risk-weighted assets’ structure has also been revised for a better risks capture. Thus, a lower capital allocation is attributed to safer assets, while higher-risk assets receive a higher share and respectively, implies a higher capital requirement.
As a new regulatory principle, Basel III provides the coverage of more types of risks compared to those that were covered by Basel I, such as the market and operational risks. Other risks are to be covered by internal management methods. Consequently, the banks shall maintain a risk management framework, which includes policies and procedures for management, identification, assessment, timely monitoring and control of risks.
In parallel, Basel III introduces new rules aimed to increase the effectiveness of risks’ supervision by the bank’s management body, as well as of the NBM.
In 2016, the National Bank of Moldova approved the Strategy on Basel III standards implementation in the context of fulfilling the commitments assumed within the Association Agreement between the Republic of Moldova and the European Union. The foreign experts of the Twinning project, financed by the EU and implemented in the period 2015-2017 with the assistance of the National Bank of Romania and of the Central Bank of Netherlands, have supported the NBM in the process of strengthening the prudential supervision framework by harmonizing with the European Union central banks' standards. The project had as objective to improve the banking legislation, aimed at asserting a sound and competitive banking sector. The provisions of the Law on Basel III implementation framework will gradually enter into force to ensure the adaptation process of the domestic banks.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare