Opțiuni de accesibilitate

  • Programul primirii în audiență a cetățenilor de către conducerea Băncii Naționale a Moldovei.
    Înscrierea solicitanților pentru audiență se efectuează în temeiul demersului în scris privind subiectul abordat.

  • Anca Dragu, guvernator

    Prima zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.

  • Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator

    A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.


  • Tatiana Ivanicichina, viceguvernator

    A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.


  • Constantin Șchendra, viceguvernator

    A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.

Vă rugăm să luați cunoștință cu cerințele înaintate față de primirea și examinarea petițiilor și cererilor de acces la informații de interes public adresate Băncii Naționale a Moldovei.

Detalii.

 

Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!

Main navigation BNM

Extinde Ascunde
31.10.2023

Cea mai mare campanie de educație financiară în Republica Moldova a fost lansată cu suportul USAID

 


De Ziua Internațională a Economisirii, marcată în fiecare an pe 31 octombrie, a fost lansată cea mai mare campanie de educație financiară din experiența Republicii Moldova. Aceasta va fi desfășurată de Banca Națională a Moldovei (BNM) în parteneriat cu Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, cu suportul Programului USAID „Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA).

Prioritățile campaniei au fost prezentate astăzi la un eveniment public, alături de rezultatele unui sondaj privind evaluarea educației financiare a populației din Republica Moldova.

Evenimentul a reunit oficiali din Republica Moldova, reprezentanți ai sectorului financiar-bancar, ai mediului de învățământ, ai societății civile, experți economici și parteneri externi.

„Să ajutăm cetățenii să se integreze mai ușor în lumea financiară, mai ales acum, când tehnologiile inovatoare avansează în ritm accelerat”, a remarcat finalitatea campaniei guvernatorul Băncii Naționale, Octavian Armașu. „Este important ca publicul să înțeleagă activitatea sectorului bancar și ceea ce se întâmplă în mediul financiar. Astfel, educația financiară este o parte componentă absolut necesară a comunicării în acest sens și are ca bază și prioritate susținerea oricărui cetățean care dorește să-și dezvolte cultura financiară”, a mai precizat șeful băncii centrale.

Jeff Bryan, Directorul Misiunii USAID Moldova, a accentuat în cadrul lansării campaniei importanța înțelegerii principiilor financiare de către cetățeni, care nu au cunoștințele și abilitățile necesare pentru a lua decizii financiare informate. Alfabetizarea financiară nu este un lux; ci o necesitate, a menționat directorul USAID Moldova.


Ce prevede campania națională de educație financiară

Campania națională de educație financiară este adresată tuturor cetățenilor, indiferent de vârstă și ocupație și își propune să intensifice eforturile de educație financiară în societate.

Astfel, consumatorii vor afla ce posibilități de economisire și investire există în Republica Moldova, care este legătura dintre risc și venituri, cum de comparat corect diferite oferte de creditare,  care sunt riscurile asociate criptomonedelor etc. Aceste și multe alte informații utile pentru a lua decizii financiare corecte vor fi prezentate în note explicative, tablete video, infografice și videografice, precum și în cadrul unui modul web ce urmează să fie elaborate respectiv.

Campania se va desfășura pe durata unui an, până în toamna anului 2024, și va cuprinde tot teritoriul Republicii Moldova.


Care sunt rezultatele sondajului privind evaluarea educației financiare în R. Moldova

Circa două treimi din respondenți s-au autoevaluat la nivelul „mediu” privind  cunoștințele financiare. Mai mulți cetățeni consideră că au cunoștințe scăzute (19.4%) în domeniul financiar decât cei care susțin că au cunoștințe peste medie (12.9%).

De asemenea, 86,5% din respondenți au menționat că au un obiectiv financiar, iar în top 3 preocupări în materie de scopuri financiare ale respondenților sunt: asigurarea necesităților financiare zilnice, îmbunătățirea condițiilor de trai și economisirea banilor pentru educație/studii proprii sau ale copiilor etc. În general, scopurile financiare enunțate de respondenți relevă, preponderent, preocupările curente, dar și o preocupare extrem de redusă pentru investiții și antreprenoriat.

La întrebările despre planificare și administrare, datele arată că în 55,6% din gospodării responsabilitatea pentru luarea deciziilor zilnice legate de bani se iau în comun, în timp ce în 39,3% din gospodării deciziile aparțin unuia dintre membri. În circa 4 din 5 gospodării se planifică administrarea veniturilor și cheltuielilor și/sau se ține evidența cheltuielilor. Totodată, 28% dintre respondenți utilizează o aplicație bancară sau un alt instrument de administrare a banilor pentru a ține evidența cheltuielilor.

Chestionarul oferă și informații despre modul în care cetățenii economisesc, despre planurile lor de pensionare, precum și despre venituri, cheltuieli și plățile pe care le realizează etc.

Studiul sociologic a fost realizat, în baza metodologiei OECD, în luna septembrie - octombrie a.c., pe un eșantion de 1024 de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 75 de ani, reprezentativ pentru Republica Moldova, exceptând localitățile din stânga Nistrului.

Datele obținute în urma sondajului vor fi utilizate ca temei la elaborarea Programului strategic de educație financiară la nivel național, în cadrul  asistenței strategice oferite de USAID, și, respectiv, la desfășurarea campaniei de educație financiară lansate astăzi.

Evenimentul integral poate fi vizualizat la următorul link: https://bnm.md/ro/content/bnm-lanseaza-cea-mai-mare-campanie-nationala-d...

 

Abonare la conținut
CAPTCHA
Întrebare pentru a verifica că sunteţi persoană fizică (în scopul prevenirii transmiterilor automate a spam-ului).