Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Conform datelor publicate de Biroul Național de Statistică (BNS), în luna iunie 2015, ritmul creșterii prețurilor de consum (IPC) pentru ultimele 12 luni a constituit 8.3 la sută, fiind cu 0.2 puncte procentuale superior celui din luna precedentă, depășind limita superioară a intervalului de ±1.5 puncte procentuale de la ţinta de 5.0 la sută.
Balanța riscurilor pe termen mediu la adresa inflației este afectată de un șir complex de factori externi și interni, cu accentuarea riscurilor inflaționiste. Activitatea economică slabă din țările zonei euro și recesiunea din Federația Rusă – principalii parteneri comerciali externi ai Republicii Moldova, mențin riscuri de diminuare a veniturilor valutare ale populației și ale exportatorilor autohtoni pe termen scurt, prin intermediul canalului comerțului extern și al remiterilor populației. Acest fapt poate influența dinamica ratei de schimb a monedei naționale față de valutele străine și, ulterior, evoluția inflației. Escaladarea tensiunii geopolitice din regiune ar putea determina presiuni inflaționiste suplimentare.
Deprecierea monedei naționale de la începutul anului curent accentuează presiunile inflaționiste, care în perioadele următoare, prin prețurile bunurilor importate și prin tarifele la serviciile reglementate, iar ulterior, prin efectele de runda a doua, determină IPC să părăsească temporar limita superioară a intervalului de variație de ± 1.5 puncte procentuale de la ținta inflației de 5.0 la sută. Se anticipează că inflația se va accelera în trimestrele următoare, inclusiv din cauza bazei joase de calcul din anul precedent.
În luna iunie, rata anuală a inflației a constituit 8.3 la sută, majorîndu-se cu 0.2 puncte procentuale față de valoarea lunii precedente și fiind cu 3.3 puncte procentuale superioară celei din luna iunie 2014. Similar perioadelor precedente, dinamica anuală a inflației de bază și a preţurilor la produsele alimentare au exercitat cel mai mare impact asupra ratei anuale a inflaţiei, contribuind cu 3.8 și, respectiv, 3.2 puncte procentuale. Prețurile reglementate și cele la combustibili au avut contribuții la inflația anuală similare cu cele înregistrate în luna mai 2015, de 0.9 și 0.4 puncte procentuale, respectiv.
Rata inflației lunare a consemnat un nivel de 0.1 la sută, fiind condiționat de creșterea prețurilor la mărfurile nealimentare cu 0.7 la sută și la serviciile prestate populației cu 0.2 la sută, în timp ce prețurile de consum la produsele alimentare s-au redus cu 0.6 la sută.
Rata anuală a inflației de bazăInflaţia de bază este calculată de BNS prin excluderea preţurilor ce sînt în afara ariei de influenţă a măsurilor de politică monetară promovată de BNM, cum ar fi cele la produsele alimentare şi băuturi, combustibili, produsele şi serviciile cu preţuri reglementate. Datele elaborate şi publicate începînd cu luna februarie 2012 sînt calculate de BNS în baza modificării anexei nr. 2 la Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi al Biroului Naţional de Statistică N8-07-01203/6 din 19 ianuarie 2012 (modificarea constă în includerea preţurilor la serviciile comunicării la distanţă şi la medicamente în cadrul preţurilor reglementate). a înregistrat în luna iunie 2015 valoarea de 11.1 la sută, în creștere cu 0.2 puncte procentuale față de nivelul lunii precedente.
În luna iunie 2015, rata lunară a inflației de bază a constituit 0.6 la sută. Cea mai semnificativă contribuţie pozitivă a fost generată de modificarea preţurilor la componenta „mijloace de transport, piese auto” (2.5 la sută), după ce trei luni consecutiv s-a aflat în palierul negativ.
Prețurile la produsele alimentare în luna de referință s-au diminuat cu 0.6 la sută față de nivelul lunii precedente, ca urmare a scăderii prețurilor la legumele proaspete cu 7.9 la sută, la cartofi cu 4.6 la sută, la zahăr cu 2.1 la sută, la lapte şi produse lactate cu 1.0 la sută şi la grăsimi cu 0.6 la sută. În lista alimentelor care s-au scumpit se numără ouăle cu 13.1 la sută, peştele şi conservele din peşte cu 0.9 la sută.
Cu excluderea factorului sezonier, prețurile la produsele alimentare s-au majorat cu 0.4 la sută față de nivelul lunii mai. Majorarea preţurilor la aceste produse a fost influenţată preponderent de condiţiile secetoase urmărite pe parcursul ultimelor două luni şi de deprecierea cu 2.3 la sută a monedei naţionale față de dolarul SUA în această perioadă.
Ritmul anual al creșterii prețurilor la produsele alimentare a constituit 9.2 la sută, fiind cu 0.2 puncte procentuale superior celui din luna mai 2015 și cu 2.8 puncte procentuale mai mare decît în luna iunie 2014.
În luna iunie 2015, prețurile la combustibili s-au majorat cu 0.5 la sută comparativ cu luna mai, inversînd tendința din lunile precedente. Dinamica respectivă s-a datorat creșterii prețurilor la lemnele pentru foc cu 0.7 la sută și la carburanţi cu 0.5 la sută. O contribuţie minoră la formarea ratei lunare a preţurilor la combustibili a fost din partea componentei „cărbunele de pămînt”, înregistrînd o majorare a prețurilor cu 0.4 la sută. Totodată, prețurile la gazul din butelii şi la combustibilul lichid au rămas la nivelul lunii precedente.
Ritmul anual al creșterii prețurilor la combustibili a fost de 5.9 la sută, fiind cu 0.6 puncte procentuale superior celui din luna mai 2015 și cu 2.6 puncte procentuale mai înalt decît în luna iunie 2014.
În luna de referință, prețurile la serviciile reglementate au păstrat dinamica perioadei anterioare, majorîndu-se cu 0.2 la sută comparativ cu luna mai 2015, cu o accentuare a ritmului de creștere a prețurilor la medicamente (1.1 la sută). Totodată, această evoluție a fost influențată de creşterea prețurilor la serviciile de transport aerian și feroviar internațional de pasageri (cu 5.1 la sută și 3.6 la sută). De menţionat că, dinamica preţurilor la medicamente și la serviciile de sănătate a fost influenţată de presiunile din partea deprecierii cursului oficial de schimb al monedei naționale faţă de dolarul SUA, acumulate în perioadele precedente.
Ritmul anual al creșterii prețurilor la produsele și serviciile reglementate a constituit 3.9 la sută, fiind cu 0.2 puncte procentuale superior celui din luna precedentă, depășind totodată cu 1.2 puncte procentuale valoarea înregistrată în luna iunie 2014.
BNM va monitoriza și va anticipa în continuare evoluțiile interne și cele ale mediului economic internațional, inclusiv dinamica privind consumul populației, remiterile, indicatorii pieței valutare și modificarea condițiilor de comerț extern, astfel încît, prin flexibilitatea cadrului operațional specific strategiei de țintire a inflației, să asigure menținerea stabilității prețurilor pe termen mediu.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare