Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Riscul de fraudă este real când utilizezi produsele bancare. Însă, respectând anumite reguli simple cu privire la siguranța operațiunilor de plată, poți evita posibilele fraude.
Dacă ai un cont bancar şi ești victima unei fraude, vei putea recupera banii, în cazul în care ai respectat termenii şi condițiile băncii tale. Aceste condiții se referă la practicile bancare, precum anunțarea în caz de pierdere sau furt a cardului și/sau anunțarea fraudei, imediat ce vei deveni conștient de ea.
Când primești cardul de la bancă, semnează imediat panelul de pe verso. Păstrează detaliile cardului într-un loc sigur. Nu da cardul tău altor persoane să îl utilizeze, nici chiar membrilor familiei. Păstrează cardul în condiții care exclud deteriorarea, pierderea sau furtul acestuia sau al datelor pe care le conține. Citește atent termenii şi condițiile contractului care este eliberat odată cu cardul şi respectă regulile. Nu divulga codul PIN, CVV2 sau alte parole nimănui, nici măcarb personalului băncii. Dacă îți notezi undeva Codul Personal de Identificare (PIN), nu-l păstra alături de cardul de plată. Asigură-te că ai datele de contact ale băncii pentru a anunța imediat banca în cazul în care cardul tău este pierdut sau furat.
Băncile au serviciul de clientelă non-stop unde poți raporta o eventuală pierdere sau un furt de card. Banca va bloca imediat cardul tău, pentru a evita, astfel, orice pierdere de bani din cei rămași pe cont.
Poți solicita băncii stabilirea unei limite maxime de extragere din contul tău, fapt ce ar reduce pierderile de pe cont, în cazul în care cardul şi PIN-ul este furat.
Verifică chitanțele de la bancomate şi cele de la magazine şi compară-le cu extrasul de cont. Dacă bănuiești orice activitate frauduloasă, anunță imediat BANCA.
Asigură-te că nimeni nu vede când introduci PIN-codul. Verifică dacă bancomatul nu are careva echipamente/dispozitive neobișnuite. Dacă observi ceva în neregulă, contactează imediat banca. Dacă, în orice moment al efectuării tranzacției, cardul tău se pierde în bancomat, nu părăsi bancomatul, ci apelează banca. Dacă utilizezi bancomatul în afara orelor de muncă ale băncii, apelează serviciul clientelă24/24. Banca va bloca imediat cardul, pentru a evita orice pierdere de sume bănești din cauza unor eventuale fraude. Nu permite să fii distras sau „ajutat” de persoane străine. Acestea pot încerca să obțină cardul şi PIN-codul tău.
Când introduci codul PIN, nu permite nimănui să vadă cifrele pe care le culegi. În timp, noile tehnologii au redus cu mult posibilitatea de a copia informația de pe carduri (cunoscut ca şi skimming), dar ia următoarele măsuri de precauție pentru a preveni orice șansă de clonare a cardului:
Pentru cumpărăturile pe Internet, verifică dacă sunt simboluri de siguranță 3D Secure. De regulă, plasate în partea de jos a paginii vânzătorului. Pentru a face o plată electronică cu cardul de plată nu este nevoie să introduci PIN-codul pe nici una din paginile web.
E foarte probabil ca sistemele de securitate ale băncii tale să fie sigure, dar, când faci Banking Online, trebuie să-ți protejezi și contul bancar și de surse din exterior. Evită utilizarea terminalelor publice (cum ar fi biblioteci sau Internet cafe) pentru Internet Banking. Dacă ai nevoie să folosești un terminal public, asigură-te că nimeni nu vede numele de acces sau parola la logare şi că ai făcut „log-out” la sfârșitul sesiunii de utilizare a contului. Este o practică foarte bună de a schimba parola după ce ai făcut Banking de la un terminal public.
Poți face Internet Banking prin conectare fără cablu (wireless) doar dacă ești sigur de integritatea conectării, dat fiind faptul că există un risc mare de intercepție în timpul conexiunilor fără cablu.
Asigură-te că ai programe actualizate anti-virus şi spyware pentru a te proteja împotriva infractorilor. Aceste tipuri de programe computerizate te protejează de viruși, dar şi de riscul de a fi spionat de la distanță în timp ce faci banking, cumpărături sau stai pe rețele de socializare.
Nu lăsa alte pagini web deschise în timp ce faci Internet Banking.
Accesează adresa web a băncii direct, nu printr-un link, cum ar fi un motor de căutare sau un email. Culege adresa pe bara de căutare sau salvează pagina web a băncii ca favorită. Niciodată nu accesa un link sau o pagină web care-ți cere să-ți schimbi parola sau să divulgi informația cu privire la contul bancar. Cel mai probabil este spam/înșelătorie. BANCA TA nu are nevoie să-îi confirmi datele.
Toate paginile web care oferă facilități de plăți electronice, cum ar fi băncile şi magazinele on-line, au un URL care începe cu: https://. Litera „s” în https:// te informează că pagina web este securizată. Asigură-te că browserul are o iconiță a unui lacăt, care la fel este un indiciu că pagina web este securizată. Poți da click pe acest lacăt pentru a confirma proprietarul paginii.
Alege o parolă „solidă”, care nu poate fi ghicită ușor. Încearcă să ai cel puțin opt caractere în parolă, inclusiv litere, cifre şi simboluri, cum ar fi semnul exclamării sau diez. Schimbă parola cu regularitate.
Niciodată nu spune nimănui parola ta pentru Online Banking, nici măcar reprezentanților băncii. Când ai finalizat sesiunea de online banking, fă „log out” şi închide fereastra browserului. Dacă suspectezi o fraudă sau o activitate suspicioasă, înștiințează imediat banca.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare