Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Raportul de stabilitate financiară 2018
Pe parcursul anului 2018, sistemul financiar al Republicii Moldova a fost caracterizat de un nivel înalt de reziliență și, în același timp, de evoluții neuniforme ale riscurilor cu care se confruntă.
Pe fundalul unei creșteri economice marcate de vulnerabilități interne (majorarea deficitului balanței de plăți, inflație volatilă) și externe (tensiuni comerciale internaționale, Brexit-ul), sistemul financiar contribuie destul de modest la redresarea situației economice. Totodată, asistăm la revenirea procesului de creditare din partea băncilor pe un trend pozitiv. Creditarea populației (persoanelor fizice) a avut dinamici ascendente, finanțările fiind acordate atât de sectorul bancar, cât și de cel nebancar. De asemenea, pe parcursul anului a luat amploare fenomenul creditării ipotecare.
Sectorul bancar a realizat performanțe financiare satisfăcătoare, menținându-și pozițiile solide de profitabilitate și solvabilitate. Băncile și-au păstrat gradul de capitalizare adecvat în procesul de tranziție la cerințele Basel III. În această perioadă au avut loc modificări în structura acționariatului bancar, la trei bănci au venit acționari internaționali de calitate.
Pe parcursul anului 2018, băncile au înregistrat un nivel favorabil de lichiditate, iar excedentul de lichiditate din sectorul bancar nu a crescut semnificativ pe fondul activizării direcționării activelor lichide pentru creditare, astfel, anul precedent reprezentând o perioadă de revenire a gradului de intermediere bancară la tendințe pozitive. Cu toate acestea, nivelul ridicat al lichidităților duce la persistența unor riscuri complementare, în consecință, menținerea mijloacelor disponibile în active lichide în detrimentul creditării economiei reale are efecte pe termen mediu asupra creșterii economice și ar putea determina materializarea riscurilor inflaționiste viitoare, legate de posibila accelerare a creditării cu direcționarea mijloacelor respective în economie într-o perioadă scurtă de timp.
Evoluția accelerată a sectorului de creditare nebancară a continuat, iar creditarea nebancară a populației a crescut într-un ritm superior creditării bancare și creșterii economiei naționale. Această tendință creează premise pentru acumularea riscurilor în sectorul de creditare nebancară și pentru creșterea nivelului general de îndatorare a populației. Riscul de credit aferent creditelor atașate la valută străină rămâne a fi un risc major care poate contribui la creșterea expunerii debitorilor, la fragilizarea situației lor financiare și, respectiv, la creșterea riscului de nerambursare a împrumuturilor în cazul fluctuațiilor nefavorabile a cursului valutar.
Condițiile stabilite pe piața financiară denotă importanța alinierii cerințelor de reglementare și supraveghere aplicabile sectoarelor bancar și nebancar la standardele și practicile internaționale din domeniu. Per general, anul 2018 este caracterizat prin numeroase realizări în contextul consolidării stabilității financiare. Printre acestea putem enumera ajustarea cadrului de reglementare și supraveghere bancară la Basel III, aprobarea Legii cu privire la Comitetul Național de Stabilitate Financiară, îmbunătățirea schemei de garantare a depozitelor bancare și creșterea plafonului de garantare la 20 mii lei în prezent și la 50 mii din anul 2020 și aprobarea Legii cu privire la organizațiile nebancare de creditare.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare