Opțiuni de accesibilitate

  • Programul primirii în audiență a cetățenilor de către conducerea Băncii Naționale a Moldovei.
    Înscrierea solicitanților pentru audiență se efectuează în temeiul demersului în scris privind subiectul abordat.

  • Anca Dragu, guvernator

    Prima zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.

  • Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator

    A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.


  • Tatiana Ivanicichina, viceguvernator

    A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.


  • Constantin Șchendra, viceguvernator

    A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.

Vă rugăm să luați cunoștință cu cerințele înaintate față de primirea și examinarea petițiilor și cererilor de acces la informații de interes public adresate Băncii Naționale a Moldovei.

Detalii.

 

Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!

Main navigation BNM

Extinde Ascunde
17.04.2024

Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Regulamentului cu privire la amortizoarele de capital ale băncilor, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr.110/2018” (data-limită de primire a propunerilor/obiecţiilor - 03.05.2024)

18.04.2024Termen-limită: 03.05.2024

 

ANUNȚ
privind inițierea, organizarea și desfășurarea consultării publice a proiectului de decizie


Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu 18 aprilie 2024, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Regulamentului cu privire la amortizoarele de capital ale băncilor, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr. 110/2018” (în continuare – proiectul hotărârii).

Elaborarea proiectului hotărârii este condiționată de necesitatea actualizării cadrului de reglementare secundar aferent amortizoarelor de capital ale băncilor prin transpunerea amendamentelor aduse Directivei UE nr.36/2013 (art.124-134) prin Directiva UE 2019/878 de modificare a Directivei 2013/36/UE în ceea ce privește entitățile exceptate, societățile financiare holding, societățile financiare holding mixte, remunerarea, măsurile și competențele de supraveghere și măsurile de conservare a capitalului.

Proiectul hotărârii este elaborat în temeiul art. 63 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727).

Obiecțiile, sugestiile și recomandările pe marginea proiectului hotărârii, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 03 mai 2024 la adresa electronică: reglementare@bnm.md, comunicate la numerele de telefon (022) 822-458 sau expediate pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău.

Proiectul hotărârii și nota informativă aferentă acestuia sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md sau la sediul Băncii Naționale a Moldovei pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1,  MD-2005, mun. Chișinău.

 

 

Proiect:

 

Tabel de concordanţă:

 

 

NOTĂ INFORMATIVĂ
la proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Regulamentului cu privire la amortizoarele de capital ale băncilor, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr.110/2018”


1. Denumirea autorului

Banca Națională a Moldovei


2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ și finalitățile urmărite

Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea  Regulamentului cu privire la amortizoarele de capital ale băncilor, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv  al Băncii Naționale a Moldovei nr.110/2018” (în continuare – proiectul hotărârii) este elaborat în temeiul art.44 lit. a), art.46 din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările ulterioare, și art. 63 din Legea nr.202 din 6 octombrie 2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727), cu modificările ulterioare.

Proiectul hotărârii are drept obiectiv actualizarea cadrului de reglementare secundar aferent fondurilor proprii pe care băncile trebuie să le dețină în vederea constituirii amortizoarelor de capital prin transpunerea amendamentelor aduse Directivei UE nr.36/2013 prin Directiva UE 2019/878 de modificare a Directivei 2013/36/UE în ceea ce privește entitățile exceptate, societățile financiare holding, societățile financiare holding mixte, remunerarea, măsurile și competențele de supraveghere și măsurile de conservare a capitalului.


3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene

Proiectul hotărârii actualizează normele aferente art.128-134 din Directiva UE nr.36/2013, conform amendamentelor efectuate prin Directiva UE 2019/878.


4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi

Proiectul hotărârii completează Regulamentul nr.110/2018 cu privire la amortizoarele de capital ale băncilor cu norme privind utilizarea fondurilor proprii de nivel 1 de bază care sunt menținute pentru a îndeplini cerința amortizorului combinat în raport cu cerințele de fonduri proprii stabilite pentru riscul asociat folosirii excesive a efectului indicatorului de levier.

Luând în considerare faptul că cerința privind indicatorul efectului de levier este paralelă cu cerințele de fonduri proprii bazate pe risc, orice cerințe de fonduri proprii suplimentare impuse de către autoritatea de supraveghere pentru a aborda riscul asociat folosirii excesive a efectului de levier (reglementat prin art.3241-3242 din Regulamentul nr.322/2018 privind cadrul de administrare a activității băncilor) ar trebui să se adauge cerinței privind indicatorul minim al efectului de levier și nu cerinței privind nivelul minim al fondurilor proprii bazate pe risc. În plus, orice fonduri proprii de nivel 1 de bază utilizate de către bănci pentru a îndeplini cerințele ce le sunt impuse în materie de efect de levier ar trebui să poată fi utilizate de către acestea și pentru a îndeplini cerințele ce le sunt impuse privind fondurile proprii bazate pe risc, inclusiv cerința amortizorului combinat.

Proiectul hotărârii prevede majorarea de la 2% la 3% a plafonului amortizorului O-SII aferent societăților de importanță sistemică, care poate fi stabilit de către Banca Națională a Moldovei. Totodată, Banca Națională a Moldovei poate stabili un amortizor O-SII mai mare de 3%, în baza recomandării Comitetului Național de Stabilitate Financiară – desemnat ca autoritate națională macroprudențială.

De asemenea, amendamentele prevăd formula de calcul a amortizorului de risc sistemic. În scopul aplicării formulei de calcul, Banca Națională a Moldovei stabilește rata amortizorului aplicabil cuantumului total al expunerii la risc a unei bănci sau a unui subansamblu de expuneri. Totodată, amortizorul de risc sistemic poate fi stabilit pentru toate băncile sau pentru un anumit grup de bănci (subansambluri ale băncilor). În acest context, se prevede expres că amortizorul de risc sistemic nu este utilizat pentru abordarea riscurilor acoperite de amortizorul O-SII și cel anticiclic. Prin urmare, pentru cazul în care o bancă face obiectul unui amortizor O-SII și a unui amortizor de risc sistemic, amortizoarele se cumulează.


5. Fundamentarea economico – financiară

Conform estimărilor preliminare, implementarea proiectului nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare suplimentare din contul bugetului de stat.


6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare

Proiectul hotărârii este corelat cu prevederile actelor legislative/normative care se află în conexiune, iar prevederile acestuia nu afectează concepția generală ori caracterul unitar al actelor normative în vigoare.

Aprobarea proiectului nu conduce la necesitatea modificării altor acte normative ale Băncii Naționale a Moldovei.


7. Avizarea și consultarea publică a proiectului

În scopul respectării prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin HCA al BNM nr.230/2010), proiectul hotărârii este supus consultării publice, fiind plasat pe pagina web a BNM - www.bnm.md, la compartimentul „Legislație”, rubrica „Transparența decizională”.


8. Constatările expertizei anticorupție

Conform art.35 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative și Metodologiei de efectuare a expertizei anticorupție a proiectelor de acte normative departamentale, aprobată prin Hotărârea Colegiului Centrului Național Anticorupție nr.5/2017, proiectul hotărârii a fost supus expertizei anticorupție în cadrul Băncii Naționale a Moldovei, în urma căreia factori și riscuri de corupție nu au fost identificate.


9. Constatările expertizei de compatibilitate

Proiectul hotărârii are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene și este expediat Centrului de Armonizare a Legislației pentru efectuarea expertizei de compatibilitate cu legislația Uniunii Europene, în conformitate cu art.36 din Legea nr.100/2017.


10. Constatările expertizei juridice

Potrivit art.37 alin. (5) din Legea nr.100/22.12.2017, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin. (33) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, este solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției.


11. Constatările altor expertize

În temeiul prevederilor Legii nr. 100/2017 (art. 32 alin. (2), art.34 alin. (3) și (5)), proiectul hotărârii este expediat Consiliului Concurenței, Ministerului Finanțelor și Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării  pentru avizare, expertiză economică și, respectiv, expertiză financiară.

-

 

 

Proiectul dat se află în proces de consultare publică. Sinteza va fi disponibilă după analiza recomandărilor și propunerilor primite de la părțile interesate.

 

Abonare la conținut
CAPTCHA
Întrebare pentru a verifica că sunteţi persoană fizică (în scopul prevenirii transmiterilor automate a spam-ului).