Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Cele mai populare rapoarte statistice:
La data de 5 august 2022 a fost promulgată și publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova Legea nr.209 din 15.07.2022 pentru modificarea unor acte normative prin care a fost modificată Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică.
Elaborarea prezentului proiect este condiționată de necesitatea instituirii cadrului normativ aplicabil achiziționării participațiunilor în capitalul prestatorilor de servicii de plată nebancari ca urmare a aprobării Legii nr.209/2022 pentru modificarea unor acte normative prin care a fost modificată Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică, în speță, preluarea practicii europene prevăzute în ghidurile europene aplicabile, includerea normelor privind utilizarea Sistemului informatic al Băncii Naționale a Moldovei cu privire la licențiere, autorizare și notificare, detalierea privind persoanele care urmează a fi evaluate, detalierea criteriilor de evaluare, a documentelor și a informațiilor care urmează a fi prezentate, luând în considerare principiul de proporționalitate etc.
Ca o acțiune de continuitate și de stabilire a unei dezvoltări uniforme raliate la standardele europene, se impune necesitatea transpunerii ghidurilor europene în materie de evaluare prudențială a achizitorilor potențiali și de stabilire a unui cadru juridic armonizat, care ar trebui să conducă la o mai mare transparență a deținătorilor de participațiuni în prestatorii de servicii de plată nebancari și ar preveni accesul în rândul deținătorilor de participațiuni al persoanelor cu calități nepotrivite, sporind astfel încrederea consumatorilor în piața serviciilor de plată. Luând în considerare că în cadrul european există mai multe ghiduri care conțin prevederi privind evaluarea prudențială a achizitorilor potențiali, Banca Națională a luat ca bază Ghidul comun privind evaluarea prudențială a achizițiilor și majorarea participațiilor calificate în sectorul financiar (JC/GL/2016/01), completând acest cadru cu prevederile relevante din Ghidul privind informațiile care trebuie furnizate pentru autorizarea instituțiilor de plată și a instituțiilor emitente de monedă electronică și pentru înregistrarea prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi, în temeiul articolului 5 alineatul 5 din Directiva (UE) 2015/2366 (EBA/GL/2017/09 din 08/11/2017).
În conformitate cu prevederile Legii nr. 100 din 22 decembrie 2017 cu privire la actele normative, precum și necesității racordării cadrului normativ existent la prevederile Legii nr.209/2022, Banca Națională a Moldovei anunță inițierea elaborării proiectului Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei ,,Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la participațiuni în prestatorii de servicii de plată nebancari”.
Astfel, pentru eficientizarea procesului de elaborare a Hotărârii nominalizate, solicităm prezentarea, cel târziu până la 18 noiembrie 2022, a opiniilor, propunerilor și recomandărilor, pe adresa poștală: Banca Națională a Moldovei, bd. Grigore Vieru nr. 1, mun. Chișinău sau pe adresa de e-mail: reglementare.psp@bnm.md.
Pentru informații adiționale ne puteți contacta pe adresa de e-mail: reglementare.psp@bnm.md.
1. Denumirea autorului și, după caz, a participanților la elaborarea proiectului
Banca Națională a Moldovei
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ şi finalitățile urmărite
Necesitatea elaborării proiectului derivă din Legea nr.209 din 15.07.2022 pentru modificarea unor acte legislative (Monitorul Oficial nr. 246-250 art. 480 din 5.08.2022), conform căreia au fost aduse mai multe elemente de noutate aferente Legii nr. 114 din 18.05.2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică.
Prin prezentul proiect se propune aprobarea unui nou Regulamentul cu privire la participațiuni în prestatorii de servicii de plată nebancari și abrogarea actualului Regulament cu privire la participațiuni în prestatorii de servicii de plată nebancari, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr.159/2019, întrucât condițiile și necesitățile care au impus elaborarea prezentului proiect de act normativ ar afecta caracterul unitar al Regulamentului nr.159/2019, în cazul în care s-ar propune modificarea acestuia, prin volumul considerabil al modificărilor. La fel, a fost afectată concepția generală a Regulamentului nr.159/2019, ținând cont că prezentul proiect se bazează pe prevederile noi ale Legii nr.114/2012 și ghidurile UE aplicabile.
Elaborarea prezentului proiect este condiționată de necesitatea instituirii cadrului normativ aplicabil achiziționării participațiunilor în capitalul prestatorilor de servicii de plată nebancari ca urmare a aprobării Legii nr.209/2022 pentru modificarea unor acte normative prin care a fost modificată Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică, în speță, preluarea practicii europene prevăzute în ghidurile europene, includerea normelor privind utilizarea Sistemului informatic al Băncii Naționale a Moldovei cu privire la licențiere, autorizare și notificare, detalierea privind persoanele care urmează a fi evaluate, detalierea criteriilor de evaluare, a documentelor și a informațiilor ce urmează a fi prezentate, luând în considerare principiul de proporționalitate etc.
Ca o acțiune de continuitate și de stabilire a unei dezvoltări uniforme raliate la standardele europene, se impune necesitatea transpunerii ghidurilor europene în materie de evaluare prudențială a achizitorilor potențiali și de stabilire a unui cadru juridic armonizat, care ar trebui să conducă la o mai mare transparență a deținătorilor de participațiuni în prestatorii de servicii de plată nebancari și ar preveni accesul în rândul deținătorilor de participațiuni al persoanelor cu calități nepotrivite, sporind astfel încrederea consumatorilor în piața serviciilor de plată. Luând în considerare că în cadrul european există mai multe ghiduri care conțin prevederi privind evaluarea prudențială a achizitorilor potențiali, Banca Națională a luat ca bază Ghidul comun privind evaluarea prudențială a achizițiilor și majorarea participațiilor calificate în sectorul financiar (JC/GL/2016/01), completând acest cadru cu prevederile relevante din Ghidul privind informațiile care trebuie furnizate pentru autorizarea instituțiilor de plată și a instituțiilor emitente de monedă electronică și pentru înregistrarea prestatorilor de servicii de informare cu privire la conturi, în temeiul articolului 5 alineatul 5 din Directiva (UE) 2015/2366 (EBA/GL/2017/09 din 08/11/2017).
3. Principalele prevederi ale proiectului şi evidențierea elementelor noi
Prevederile de bază ale proiectului presupun:
În cazul în care achizitorul potenţial este o societate pe acţiuni ale cărei acţiuni sunt admise spre tranzacţionare pe piaţa reglementată, lista de informaţii şi documente ar trebui să fie asemănătoare anexei nr. 2. Dacă achizitorul potenţial este una sau mai multe entităţi constituite special în scopul desfăşurării activităţilor de investiţii, lista de informaţii şi documente ar trebui să fie asemănătoare anexei nr.3. În acest caz, achizitorii potenţiali indirecţi ai achiziţiei propuse în prestatorul de servicii de plată nebancar constituiți special în scopul desfăşurării activităţilor de investiţii prezintă informaţiile şi documentele menționate, la fel, în funcție de forma acestora de organizare, fie ei prestatori de servicii de plată nebancari, fie bănci licențiate, organizații internaționale etc.
În cazul în care achizitorul potenţial este un fond de investiţii, informaţiile şi documentele ar trebui să fie asemănătoare anexei nr. 4. În cazul în care fondul de investiţii nu are personalitate juridică şi este condus de o entitate specializată în administrarea de investiţii, achizitor potenţial se califică ca fond de investiţie şi în acest caz se evaluează deţinătorii de unităţi de fond care deţin individual cel puţin 5% din totalul unităţilor de fond. În cazul în care deţinătorii de unităţi de fond care deţin cel puţin 5% din totalul unităţilor de fond reprezintă cumulativ mai puţin de 50% din toate unităţile de fond emise, atunci se evaluează deţinătorii de unităţi de fond cu cele mai mari deţineri a căror valoare reprezintă cumulativ 50% şi mai mult din toate unităţile de fond emise. În aceste cazuri, entitatea specializată în administrarea de investiții atașează:
În contextul art.162 alin. (3) din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică, în vederea monitorizării calităţii şi solidităţii financiare a deţinătorilor direcți şi/sau indirecți, inclusiv a beneficiarilor efectivi de participațiuni calificate într-un prestator de servicii de plată nebancar în raport cu nivelul deţinerii, precum şi a respectării cerinţelor legale aplicabile, persoanele vizate vor completa chestionarul din anexa nr. 7 şi vor prezenta toate informațiile pertinente şi semnificative de care dispun în vederea asigurării evaluării obiective şi corecte.
4. Fundamentarea economico-financiară
Fundamentarea economico-financiară nu este necesară, deoarece implementarea modificărilor la regulament nu implică cheltuieli financiare și nu generează venituri.
5. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Intrarea în vigoare a proiectului nu va determina modificarea altor acte normative.
6. Avizarea şi consultarea publică a proiectului
Avizarea și consultarea publică va avea loc conform Legii nr. 100/2017 cu privire la actele normative, Legii nr. 239/2008 privind transparenţa în procesul decizional, Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei.
7. Constatările expertizei anticorupție
Expertiza anticorupție va avea loc cu respectarea rigorilor impuse de prevederile Legii nr. 82/2017, Legii nr. 100/2017, Legii 239/2008.
8. Constatările expertizei de compatibilitate
Proiectul regulamentului va fi supus expertizei de compatibilitate.
9. Constatările expertizei juridice
Potrivit art. 37 alin. (5) din Legea nr. 100/2017, actele normative emise de BNM nu se supun expertizei juridice. Totodată, art. 11 alin. (33) din Legea nr. 548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei prevede că în cadrul consultării părților interesate cu privire la elaborarea actelor sale normative, Banca Națională solicită o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției. Astfel, BNM va solicita avizul cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției.
10. Constatările altor expertize
Proiectul hotărârii urmează a fi supus expertizei economice de către Ministerul Economiei și Infrastructurii.