Proiect
COMITETUL EXECUTIV
AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI
HOTĂRÎREA
nr. ___ din __ __________ 2016
Cu privire la modificarea şi completarea Regulamentului cu privire la cardurile de plată,
aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.157 din 01.08. 2013
În temeiul art. 5 lit. f), art. 11 alin. (1) și art. 27 alin. (1) lit. c) din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544) şi art. 49 alin. (3), art. 93 alin. (2) lit. b) şi art. 94 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 114 din 18 mai 2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193-197, art.661), Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei
HOTĂRĂŞTE:
Regulamentul cu privire la cardurile de plată, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administrație al Băncii Naţionale a Moldovei nr.157 din 1 august 2013 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr. 191-197/1370, art. 1370), cu modificările şi completările ulterioare, înregistrat la Ministerul Justiției al Republicii Moldova cu nr. 936 din 30 august 2013, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După punctul 10 se completează cu punctele 101 şi 102 cu următorul cuprins:
„101. Prestatorii de servicii de plată care permit realizarea operațiunilor de plată prin intermediul cardurilor de plată emise de aceștia la ATM-urile din rețeaua proprie, trebuie să informeze deținătorii de carduri de plată asupra comisioanelor care vor fi percepute conform cerințelor stabilite la pct. 111.
102. Prestatorii de servicii de plată care permit realizarea operațiunilor de plată prin intermediul cardurilor de plată emise de alți prestatori de servicii de plată la ATM urile din rețeaua proprie, trebuie să informeze deținătorii de carduri de plată asupra comisioanelor care vor fi percepute prin intermediul unui mesaj de atenționare privind aplicarea comisionului în mărimea stabilită de către prestatorul de servicii de plată emitent, care va corespunde cerințelor stabilite la pct. 112.”;
2. După punctul 11 se completează cu punctele 111,112, 113 și 114 cu următorul cuprins:
„111. Informația privind operațiunile de plată realizate la ATM prin intermediul cardurilor de plată emise de prestatorul de servicii de plată deținător al ATM-ului, trebuie să corespundă următoarelor cerințe:
a) înscrierea în mod vizibil, într-o formă clară, ușor de citit, mărimea caracterelor privind comisioanele trebuie să fie egală cu celelalte caractere afișate pe ecranul ATM;
b) afișarea comisionului, perceput de la deţinătorul cardului de plată, în procent pentru fiecare operațiune de plată, și, după caz, afișarea și sumei minime de plată.
112. Informația privind operațiunile de plată realizate la ATM prin intermediul cardurilor de plată emise de un alt prestator de servicii de plată trebuie înscrisă, în mod vizibil, într-o formă clară, ușor de citit, mărimea caracterelor mesajului de atenționare trebuie să fie egală cu celelalte caractere afișate pe ecranul ATM-ului. Mesajul va conține următoarea avertizare: „Atenție! – Tranzacția Dumneavoastră va fi comisionată conform condițiilor din contractul încheiat cu emitentul cardului”.
113. Prestatorii de servicii de plată care permit realizarea operațiunilor de plată la ATM prin intermediul cardurilor de plată emise în rețeaua proprie și/sau emise de un alt prestator de servicii de plată, în cazul blocării/reținerii cardului de plată la ATM-ul din rețeaua proprie urmează să informeze deţinătorul cardului de plată, prin semnal video de avertizare pe ecranul ATM-ului și/sau audio cu privire la următoarele:
a) modalitatea în care deținătorul de card poate reintra în posesia cardului de plată blocat/reținut, precum și pașii pe care trebuie să îi urmeze, în cazul blocării/reținerii la ATM cardului de plată propriu sau emis de alt prestator de servicii de plată;
b) indicarea numărului de telefon pe care deţinătorul cardului de plată poate să apeleze în cazul în care cardul de plată este blocat/reținut în vederea aflării informațiilor detaliate aferente celor menționate la lit.a), în cazul blocării/reținerii la ATM cardului de plată propriu sau emis de altă prestator de servicii de plată, precum și intervalul orar în care deţinătorul cardului de plată poate efectua acest apel;
114. În cazul defecțiunii tehnice a ATM-ului, prestatorii de servicii de plată urmează să asigure prin altă modalitate (alta decît prin intermediul semnalului video de avertizare pe ecranul ATM-ului și/sau audio) informațiile de la pct. 113.”.
3. La punctul 48, după cuvîntul „măsurile” se completează cu cuvîntul „rezonabile”, cuvîntul „recomandările” se substituie cu textul „cel puțin măsurile”;
4. La Anexă:
a) după punctul 4 se completează cu punctul 41 cu următorul cuprins:
„41 Păstrarea separată a cardului de plată și a elementelor de securitate.”;
b) la punctul 11 după cuvîntul „fraudelor” se completează cu textul „ , prevăzute în mod expres de contractul semnat între utilizatorul serviciilor de plată și prestatorul de servicii de plată”