Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
In April 2023, the monetary base1 increased by MDL 1,713.5 million (+2.3%) compared to the previous month and amounted to MDL 76,122.9 million, being 34.3% higher than in the similar period of the previous year.
Money supply M02 (Currency in circulation) increased by MDL 814.7 million or by 2.5% compared to March 2023 and amounted to MDL 33,829.2 million, by 12.3% higher than in the similar period of the previous year (Chart 1).
Chart 1. Evolution of money supply in April 2023 compared to the previous month, MDL billion3
Money supply M14 increased by MDL 2,220.4 million or by 3.3% compared to March 2023 and accounted for MDL 68,848.0 million, being by 23.3% higher than in the similar period of the previous year.
Money supply M25 increased by MDL 2,719.5 million or by 2.8% compared to March 2023 and amounted to MDL 99,128.8 million, by 29.8% higher than in the similar period of the previous year.
Chart 2. The evolution dynamics monetary aggregates, MDL million
Money supply M36 increased by MDL 2,505.1 million (+1.9%) compared to March 2023 and accounted for MDL 132,591.2 million, by 20.1% higher than in the similar period of the previous year.
The balance of deposits in domestic currency increased by MDL 1,904.8 million compared to the previous month and amounted to MDL 65,299.6 million, representing a share of 66.1% of the total balance of deposits. At the same time, the balance of deposits in foreign currency (recalculated in MDL) decreased by MDL 214.3 million to MDL 33,462.4 million, as compared to the previous month, having a share of 33.9% (Chart 3).
Chart 3. Volume of deposits in April 20237, MDL million
Balance of claims on economy8 (Chart 4) accounted for MDL 64,073.8 million, increasing in April 2023 by MDL 282.7 million (+0.4%), as compared to March 2023, due to the increase in claims on economy in domestic currency by MDL 501.2 million (+1.2%). At the same time, claims on economy in foreign currency (expressed in MDL) decreased by MDL 218.5 million (-1.0%).
It should be noted that the balance of claims on economy in foreign currency, expressed in USD9, amounted in April to USD 1,208.1 million, increasing by USD 13.7 million (+1.2%) compared to March 2023.
Chart 4. Volume of claims on economy in April 202310, MDL million
1. Broad monetary base includes money put into circulation by the National Bank of Moldova (except cash in the vault of the National Bank of Moldova), bank reserves in lei (held in corresponding accounts at the National Bank of Moldova), required foreign currency reserves, “overnight” deposits of banks and sight deposits of other organizations at the National Bank of Moldova.
2. Currency in circulation M0 represents circulating cash issued by the National Bank of Moldova, except for cash in banks and NBM vault.
3. Aggregate data may not correspond exactly to the sum of the components due to mathematical rounding
4. Money supply M1 includes currency in circulation (M0) and residents’ domestic currency sight deposits.
5. Money supply M2 includes money aggregate (M1), term deposits in Moldovan lei of residents and money market instruments.
6. Money supply M3 includes M2 money supply and residents’ foreign currency deposits denominated in Moldovan lei.
7. Deposits are structured by institutional sectors under the Instruction on completion by licensed banks of the Report on monetary statistics (Official Monitor of the Republic of Moldova No 206-215 of 2 January 2011). Other resident sectors include sectors of the households (individuals, individuals performing an activity) and non-profit institutions serving households.
8. According to the IMF methodology, loans to non-residents, interbank loans, and loans to the Government of the Republic of Moldova are excluded from the total claims on the economy (including data from banks under liquidation).
9. Recalculated using the official exchange rate of NBM at the end of the period.
10. Claims on domestic economy represent claims of the banking system of the Republic of Moldova (including banks in the process of liquidation), in domestic and in foreign currencies, on non-financial commercial companies, which majority ownership is public or private, on other resident sectors. This indicator includes loans and borrowings (including overdue debt), overdue interest on loans; debt securities and shares; other claims.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare