Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Inflation Report no.4, November 2012
Both in the international practice and in the Republic of Moldova, to allow a better understanding of the inflationary process, the CPI was disaggregated into four categories: regulated prices, fuel prices, core inflation and prices of food and drinks. The latter is one of the main categories, and this is confirmed by the Chart no.1 (the categories of goods included in the list of foodstuffs, alcoholic and soft drinks can be found on the official website of the National Bureau of Statistics in Annex no.1 to the Methodology for the calculation of the core inflation index).
The Chart no.2 shows that over the last two years the annual inflation left the variation range for a period of three quarters. At the same time, according to the information presented, it can be seen that this situation was generated by a pronounced influence of food prices during this period, due to the drought recorded in the summer of 2011. The impact of rising food prices on the overall inflation was also boosted by the large share of food in the CPI basket.
It should be noted that the monetary policy instruments cannot directly affect food prices because they are goods with an inelastic demand. Thus, as the share of these products will be larger, the ability of monetary policy to influence the overall inflation will decline.
The analysis of the table presenting the shares of foodstuff in total CPI for 2012 contributes to shaping the idea that the share of foodstuff in the CPI basket of the Republic of Moldova is impressive compared to other countries with similar regimes of monetary policy.
Country |
Share, % |
Great Britain |
11.2 |
CzechRepublic |
15.0 |
New Zealand |
18.8 |
Moldova |
35.9 |
Romania |
37.2 |
Considering the above, a special attention in the process of forecasting within the NBM is drawn to food prices forecast. Thus, for the most accurate forecasting, the NBM uses data from external sources such as Consensus Forecast, the FAO - Food and Agriculture Organization of the United Nations and other sources. At the same time, both the domestic and the Black Sea region weather conditions have a considerable influence on the evolution of food prices, which affect the regional prices.
Non-monetary factors such as unpredictable weather conditions over a long period, exacerbated by the uncertainty of natural disasters occurrence (droughts, floods, frosts, etc.), and other factors entail risks in the inflation targeting process of the National Bank of Moldova by a possible deviation of the actual inflation from the expected one.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare