Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Inflation Report no.2, May 2012
According to Article 4 of the Law on the National Bank of Moldova of 2006, the NBM’s fundamental objective is to achieve and maintain price stability. The evolution of prices of goods and services is reflected by several statistical indicators such as CPI, industrial production price index, GDP deflator, etc.
Consumer price index (CPI) - is an evaluation indicator, which characterizes and provides an estimate of the overall development of prices for purchased goods and tariffs for services used by people to meet the needs of living in a certain period to a fixed period.
At the end of 2009, to facilitate the achievement of the fundamental objective of the National Bank of Moldova to ensure and maintain price stability, but also to learn more about the inflationary processes in the national economy, together with the NBS, the NBM developed and approved the Methodology for calculating the core inflation index. This methodology will contribute to the perception and pursuit of the NBM monetary policy actions by the general public in the context of transition to a new central bank monetary policy regime.
Core inflation index is the measurement reflecting persistent sources of inflationary pressures, which allows perceiving the inflation trend in case the effects of temporary and transitory influences are eliminated. The calculation of this index, according to this methodology, is performed by removing from the overall inflation the effects of some transient shocks such as the modifications from price and tariff changes of goods and services with regulated prices, adverse weather conditions affecting food supply, changes of price of some products and seasonal variations in international prices for fuels.
As a result, Consumer Price Index is divided into four general components, whose development allows identifying more clearly the origin of shocks affecting the inflation: core inflation, food prices, regulated prices and fuel prices. The weight of these components in 2011 is reflected in the Chart no.1.
However, prices of some components (telecommunications, medications) with significant shares (5.1% and 4.8%, respectively), originally assigned to core inflation, showed a trend which didn’t vary depending on the ratio between supply and demand (Chart no.3), but were subject to regulation by the central authorities. Therefore, the prices of these subcomponents usually do not depend on aggregate demand and cannot be influenced by monetary policy actions.
Mai mult, stabilitatea îndelungată a preţurilor la telecomunicaţii, dar şi diminuarea preţurilor la medicamente din anul precedent au avut un impact semnificativ de diminuare a inflaţiei de bază fapt ce este reflectat în graficul nr. 4 şi, în acest fel, acestea au distorsionat, într-o anumită măsură, mărimea presiunilor inflaţioniste existente în economie datorită excesului de cerere.
În acest sens, pentru a avea un indicator ce ar corespunde realităţii şi în baza cărora ar putea fi formulate concluzii şi recomandări obiective cu privire la măsurile de politică monetară, care ar fi necesare şi suficiente pentru a orienta cererea agregată către nivelul său de echilibru, a fost necesar de a efectua modificări în metodologia de calcul a inflaţiei de bază din anul 2009 prin includerea preţurilor la serviciile de telecomunicaţii şi medicamente în componentul servicii reglementate. În rezultatul schimbărilor efectuate în luna ianuarie 2012, ponderea preţurilor reglementate s-a majorat cu cca. 10 p.p. din contul sub-componentului inflaţia de bază, în timp ce cea a preţurilor alimentare şi a preţurilor la combustibil a rămas aceeaşi (graficul nr. 2). În acest fel, traiectoriile inflaţiei de bază şi a preţurilor reglementate din ediţia curentă a Raportului Inflaţiei reflectă schimbările sus-menţionate şi sânt diferite de cele din ediţiile anterioare ale Raportului Inflaţiei pentru perioada de până la finele anului 2011.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare