Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Inflation Report no.2, May 2013
Due to the lack of significant resources of oil and oil refineries in the Republic of Moldova, the national economy is dependent on imports of oil derivatives, so the international oil prices fluctuations influence essentially the price developments and the pace of the national economy. The increase in commodity prices on the world market leads to higher prices on imported inputs and, therefore, on goods and services obtained on imported inputs, and could lead to the loss or restriction of markets. This determines the average fixed cost to rise and leads to the attraction of seldom used inputs into the economic circuit, new or qualitative ones, their prices being higher compared to the value of marginal productivity, due to the inefficient allocation of resources. Another consequence of the commodity price increase is the raise of taxes, fees, rents, etc., resulting in increased unit costs due to government policies. These effects are called second-round effects.
Second-round effects on core inflation are also propagated by the sharp increase in food prices on international markets, reflected in the domestic market by food prices and imports cost. According to the IMF estimates published in the “Slowing Growth, rising risks”[1] work, the impact is greater in developing countries than in advanced economies due to a higher share of food products and a reduced anchoring of inflation expectations. As for the Republic of Moldova, the estimated coefficients, based on a vector autoregression model, are similar to those of developing economies, namely the cumulative impact (until system stabilization) of a 1.0 percent shock of food prices on CPI is 0.46 percent2, while in developing countries, it hardly reaches 0.39 percent.
In case of fuel prices increase, the effect on core inflation growth is significant. An increase of 1.0 percent will have a cumulative impact on core inflation in the medium term of 0.33 percent. Food prices are also affected by an increase of 0.50 percentage points.
The estimation of second-round effects due to rising oil prices and food prices on international markets on core inflation are distorted as a result of the effects of intermediate variables (in particular, the nominal effective exchange rate and monetary aggregates). The appreciation of the nominal effective exchange rate would reduce, on one hand, the inflationary pressures in short term and, on the other hand, this appreciation can erode the economy’s external competitiveness, thus amplifying external imbalances. Large external imbalances increase the vulnerability of the economy to changes in investor sentiment or shocks associated with high volatility in external markets, which leads to currency depreciation and ultimately to higher inflation.
In an environment of global financial interdependence and increased uncertainty, the monetary policy regime of inflation targeting is characterized by commitment, dynamic consistency, transparency, accountability, quality evaluation, avoidance of excessive fluctuations and flexibility, a set of attributes that involves inevitably complexity. Thus, the determination and quantification of second-round effects on core inflation is essential. By alleviating these temporary effects, core inflation remains to be a part of inflation that allows trend perception and reflection of persistent sources of inflationary pressures.
[1] World Economic Outlook, ”Slowing Growth, rising risks” IMF, September 2011 chapter 3, p.112
[2] Institute of Economy, Finance and Statistics, “Economics and Sociology”, 2nd edition. 2012, p. 130
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare