Welcome to the official website of the National Bank of Moldova!
×
Do you have good eyesight and want to turn this tool off?
Do you have good eyesight and want to turn this tool off?
Schedule of reception of citizens by the Executive Board of the National Bank of Moldova.
The registration of applicants for an audience is carried out based on a written request on the subject addressed.
Anca Dragu, Governor
1st Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 606.
Vladimir Munteanu, First Deputy Governor
2nd Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, Deputy Governor
3rd Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, Deputy Governor
4th Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 607.
Welcome to the official website of the National Bank of Moldova!
If you want to send a message (question or suggestion) on-line, go to section "Feedback" from the main menu at the top of the website.
You can choose one of the most popular reports from the list:
National Bank and the members of its decision-making bodies shall be independent in exercising the tasks conferred upon them by law, and shall neither seek nor take instructions from public authorities or from any other authority.
In order to ensure and maintain price stability over the medium term, the National Bank’s aim will be to keep inflation (measured by Consumer Price Index) at the level of 5.0 percent annually with a possible deviation of ± 1.5 percentage points, considered to be optimal for growth and development of Moldova's economy over the medium-term.
National Bank shall have the exclusive right to issue on the territory of the Republic of Moldova banknotes and coins as legal tender, as well as commemorative and jubilee banknotes and coins as legal tender and for numismatic purposes.
National Bank is exclusively responsible for the licencing, supervision and regulation of financial institutions activity.
National Bank of Moldova acts as banker and fiscal agent of the State and shall receive from state bodies economic and financial information and documents, which are necessary for carrying out its tasks.
National Bank of Moldova supervises the payment system of the Republic of Moldova and promotes a stable and efficient functioning of the automated inter-bank payment system
National Bank of Moldova is an autonomous public legal entity and is responsible to the Parliament.
National Bank shall inform the public on the monetary policy strategy on the results of the macroeconomic analysis, the evolution of the financial market and on statistics, including with regard to monetary supply, crediting, balance of payments and the state of the foreign exchange market.
National Bank of Moldova is responsable for the compilation of the balance of payments, international investment position and the statistics of the external debt of the Republic of Moldova.
The website www.bnm.md prioritizes data security and uses cookies to enhance the browsing experience and user comfort. Accepting the use of cookies increases the page's working speed and ensures the normal functioning of the information presentation modules. Refusing the use of cookies can slow down the site's loading and hinder smooth navigation between pages. More details in the Cookie Usage Policy.
Conturile internaționale în anul 2019 (date provizorii) – materialul analitic integral
Panelul cu principalii indicatori ai conturilor internaționale
Deficitul contului curent al balanței de plăți a Republicii Moldova, în anul 2019, s-a redus atât ca valoare absolută (-4,3 la sută comparativ cu anul 2018), cât și relativ la PIB (constituind -9,7 la sută față de -10,6 la sută în 2018), însă evoluția articolelor componente ale contului curent a fost neuniformă pe parcursul anului. Cu toate că balanța comerțului exterior cu bunuri în anul 2019 a avut, ca de obicei, o contribuție negativă la contul curent, în a doua jumătate a anului s-a îmbunătățit datorită creșterii mai accelerate a exporturilor comparativ cu importurile. În pofida evoluției nefavorabile a prețurilor la bunurile exportate, valoarea exporturilor a crescut grație majorării volumelor fizice. Din punct de vedere geografic, cea mai mare contribuție la creșterea exporturilor a venit de la categoria „alte țări” (altele decât UE și CSI), exporturile către acestea majorându-se cu 26,6 la sută față de anul 2018. Exporturile către țările UE au crescut cu 1,8 la sută, iar către țările CSI – cu 4,6 la sută.
Majorarea importului de bunuri, alimentată de sporirea formării brute de capital fix și de creșterea consumului final al gospodăriilor casnice, s-a încetinit pe parcursul anului, până la stagnare în trimestrul IV 2019. Aceasta se explică prin faptul că, deși veniturile populației au crescut în anul 2019, în a doua jumătate a anului ritmurile de creștere a salariilor și a pensiilor s-au diminuat. Creșterea remiterilor, totodată, a fost modestă. Cu toate că prețurile la bunurile importate au scăzut, valoarea importurilor a crescut ca urmare a majorării volumelor fizice.
Balanța comerțului exterior cu servicii, spre deosebire de balanța bunurilor, a avut o dinamică negativă în a doua jumătate a anului 2019, deși a rămas excedentară. Declinul înregistrat în balanța serviciilor a fost, în mare parte, legat de scăderea semnificativă a exporturilor de servicii de transport de mărfuri cu alte mijloace de transport și aerian. În cazul transportului aerian, nu este un fenomen local, ci exogen, deoarece în conformitate cu comunicatul publicat de IATA, anul 2019 a fost la nivel global cel mai prost din ultimii zece ani pentru transportul aerian de mărfuri.
Totodată, impactul negativ a fost estompat de creșterea semnificativă a exporturilor de servicii de informatică, care, în anul 2019, au depășit exporturile de băuturi alcoolice.
Dinamica excedentului veniturilor primare, de asemenea, s-a temperat în a doua jumătate a anului, în mare parte din cauza creșterii substanțiale a plăților de dividende investitorilor direcți nerezidenți.
O inversare a tendinței se constată și pentru veniturile secundare, al căror excedent a crescut în a doua jumătate a anului 2019, după o scădere înregistrată în prima jumătate, ceea ce se explică atât prin reluarea asistenței tehnice din exterior, cât și prin continuarea creșterii transferurilor personale.
În contul financiar al balanței de plăți a fost înregistrată o creștere considerabilă a intrărilor nete de capital sub formă de investiții străine directe (în special, în trimestrul II 2019), care pe parcursul anului 2019 au constituit 5,0 la sută relativ la PIB. O altă evoluție a fost reluarea creditării externe începând cu trimestrul II 2019, după suspendarea parțială a acesteia la începutul anului în contextul incertitudinii legate de alegerile parlamentare. Cu toate acestea, principala sursă de finanțare a deficitului de cont curent în anul 2019 au fost activele sub formă de numerar și depozite ale populației.
Mai multe detalii pot fi găsite în materialul analitic integral pentru conturile internaționale (sus), precum și în materialele analitice separate pentru balanța de plăți, poziția investițională internațională și datoria externă, publicate pe pagina web oficială a BNM:
Seriile statistice în Baza de date interactivă:
1 Grigore Vieru Avenue,
MD-2005, Chisinau, Republic of Moldova.
© National Bank of Moldova
Terms of use