Welcome to the official website of the National Bank of Moldova!
×
Do you have good eyesight and want to turn this tool off?
Do you have good eyesight and want to turn this tool off?
Schedule of reception of citizens by the Executive Board of the National Bank of Moldova.
The registration of applicants for an audience is carried out based on a written request on the subject addressed.
Anca Dragu, Governor
1st Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 606.
Vladimir Munteanu, First Deputy Governor
2nd Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, Deputy Governor
3rd Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, Deputy Governor
4th Wednesday of the month: 14.00-16.00;
Telephone: +373 22 822 607.
Welcome to the official website of the National Bank of Moldova!
If you want to send a message (question or suggestion) on-line, go to section "Feedback" from the main menu at the top of the website.
You can choose one of the most popular reports from the list:
National Bank and the members of its decision-making bodies shall be independent in exercising the tasks conferred upon them by law, and shall neither seek nor take instructions from public authorities or from any other authority.
In order to ensure and maintain price stability over the medium term, the National Bank’s aim will be to keep inflation (measured by Consumer Price Index) at the level of 5.0 percent annually with a possible deviation of ± 1.5 percentage points, considered to be optimal for growth and development of Moldova's economy over the medium-term.
National Bank shall have the exclusive right to issue on the territory of the Republic of Moldova banknotes and coins as legal tender, as well as commemorative and jubilee banknotes and coins as legal tender and for numismatic purposes.
National Bank is exclusively responsible for the licencing, supervision and regulation of financial institutions activity.
National Bank of Moldova acts as banker and fiscal agent of the State and shall receive from state bodies economic and financial information and documents, which are necessary for carrying out its tasks.
National Bank of Moldova supervises the payment system of the Republic of Moldova and promotes a stable and efficient functioning of the automated inter-bank payment system
National Bank of Moldova is an autonomous public legal entity and is responsible to the Parliament.
National Bank shall inform the public on the monetary policy strategy on the results of the macroeconomic analysis, the evolution of the financial market and on statistics, including with regard to monetary supply, crediting, balance of payments and the state of the foreign exchange market.
National Bank of Moldova is responsable for the compilation of the balance of payments, international investment position and the statistics of the external debt of the Republic of Moldova.
The website www.bnm.md prioritizes data security and uses cookies to enhance the browsing experience and user comfort. Accepting the use of cookies increases the page's working speed and ensures the normal functioning of the information presentation modules. Refusing the use of cookies can slow down the site's loading and hinder smooth navigation between pages. More details in the Cookie Usage Policy.
În ianuarie 2023, masa monetară M01 (bani în circulație) a constituit 33 291,5 mil. lei, micșorându-se cu -1 114,4 mil. lei (3,2 la sută) comparativ cu decembrie 2022 (diagrama nr.1) ca rezultat al diminuării în ianuarie 2023 a volumului eliberărilor cumulative față de volumul încasărilor cumulative al banilor în numerar pe sistemul bancar2 cu -1 114,4 mil. lei.
Diagrama nr. 1.
Corelația evoluției indicatorului monetar M0 cu eliberările nete aferente operațiunilor de casă, mil. lei
În ianuarie 2023, volumul încasărilor banilor în numerar s-a majorat cu 1 643,6 mil. lei (+13,6 la sută) față de ianuarie 2022 și a constituit 13 756,1 mil. lei.
Creșterea volumului încasărilor de mijloace bănești a fost determinată, preponderent, de majorarea cu 869,3 mil. lei (+13,7 la sută) a încasărilor din comercializarea mărfurilor de consum (indiferent de canalul de desfacere), care dețin cea mai mare pondere (de 52,4 la sută) din volumul total al încasărilor (Diagrama nr. 2).
Un impact semnificativ l-au avut și încasările pe conturile curente şi conturile de depozit ale persoanelor fizice care s-au majorat cu 556,8 mil. lei (+42,6 la sută) constituind 1 863,0 mil. lei.
Totodată, încasările din vânzarea valutei persoanelor fizice, s-au micșorat cu 105,0 mil. lei (-16,5 la sută), constituind 530,3 mil. lei (echivalentul a 27,8 mil. USD3).
Diagrama nr. 2.
Principalele surse de încasări ale banilor în numerar în casele băncilor licențiate și dinamica lunară a acestora
Volumul eliberărilor banilor în numerar din casele băncilor licențiate în ianuarie 2023 s-a majorat cu 1 505,4 mil. lei (+13,5 la sută) comparativ cu ianuarie 2022 și a constituit 12 641,6 mil. lei (Diagrama nr. 3).
Diagrama nr. 3.
Scopurile principale ale eliberărilor banilor în numerar din casele băncilor licențiate și dinamica lunară a acestora4
Dinamica respectivă a fost determinată, preponderent, de eliberările din bancomate cu o pondere semnificativă de 25,7 la sută din volumul total al eliberărilor, care s-au majorat în ianuarie 2023 cu 998,6 mil. lei (sau +44,4 la sută) comparativ cu luna ianuarie a anului precedent, precum și de eliberările din conturile persoanelor fizice5 care au constituit 3 052,5 mil. lei, ceea ce reprezintă 24,1 la sută din volumul total al eliberărilor de numerar, în creștere cu 307,9 mil. lei (sau +11,2 la sută). De asemenea, a fost înregistrată o majorare semnificativă de 649,6 mil. lei a volumului eliberărilor de numerar pentru cumpărarea valutei de la persoane fizice, care a constituit 3 570,1 mil. lei (echivalentul a 187,4 mil. USD6), având o pondere de 28,2 la sută din volumul total al eliberărilor de numerar.
Totodată, în ianuarie 2023 au fost înregistrate diminuări ale eliberărilor de numerar sub forma de credite persoanelor fizice cu -214,7 mil. lei (-60,8 la sută), precum și ale eliberărilor pentru remunerarea muncii și plăți sociale cu -118,6 mil. lei (-11,1 la sută).
1. Banii în circulație (M0) reprezintă banii în numerar puși în circulație de către BNM, cu excepția numerarului în casele băncilor și în casa BNM
2. În volumul încasărilor și eliberărilor sunt incluse tranzacțiile cu monedele comemorative
3. Recalculate cu utilizarea ratei oficiale medii de schimb calculate pentru perioada respectivă
4. Datele agregate pot să nu corespundă exact sumei componentelor din cauza rotunjirilor matematice
5. Se includ conturile curente, de depozit și conturile de card
6. Recalculate cu utilizarea ratei oficiale medii de schimb calculate pentru perioada respectivă
1 Grigore Vieru Avenue,
MD-2005, Chisinau, Republic of Moldova.
© National Bank of Moldova
Terms of use