• Zilele și orele de primire în audiență a cetățenilor de către conducerea Băncii Naționale.


  • Octavian Armașu, Guvernator al Băncii Naţionale

    Prima zi de luni a lunii: 14.00-17.00.
    Programare la telefon: +373 22 822 606.


  • Vladimir Munteanu, Prim-viceguvernator al Băncii Naţionale

    A doua zi de luni a lunii: 14.00-17.00.
    Programare la telefon: +373 22 822 606.


  • Ion Sturzu, Viceguvernator al Băncii Naţionale

    A patra zi de luni a lunii: 14.00-17.00.
    Programare la telefon: +373 22 822 607.

Vă rugăm să luați cunoștință cu cerințele înaintate față de primirea și examinarea petițiilor adresate Băncii Naționale a Moldovei.

Detalii

 

Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!

Main navigation BNM

Extinde Ascunde
10.03.2021

A fost dat startul implementării proiectului de modernizare a sistemului automatizat de plăți interbancare

 

Proiectul de modernizare a sistemului automatizat de plăți interbancare (SAPI) al BNM face parte din Conceptul privind dezvoltarea domeniului de plăți din Republica Moldova, aprobat anul trecut. Acesta este orientat spre dezvoltarea sistemului de plăți din Republica Moldova și, respectiv, realizarea unor infrastructuri moderne în domeniu care să corespundă necesităților consumatorilor individuali și corporativi.

„Sistemul de plăți din Republica Moldova trece la o nouă etapă de dezvoltare. Astfel, va fi înlesnită implementarea unor noi instrumente de plată, la fel, o gestionare mai bună a riscurilor operaționale și de lichiditate. Ne dorim ca plățile inovative să devină un lucru obișnuit în viața noastră de zi cu zi și modernizarea pe care ne-o propunem să aducă beneficii cu destinație multiplă: prestatorilor de servicii de plată, consumatorilor finali (persoane fizice), operatorilor economici și autorităților. Realizarea măsurilor respective este posibilă cu implicarea activă a prestatorilor de servicii de plată”, a spus guvernatorul BNM, Octavian Armașu, în cadrul ședinței de informare a acestora cu ocazia lansării proiectului.

Procesul de implementare va dura 18 luni, fiind divizat în patru etape:

  • analiză și design (2 luni) - elaborarea specificației de design a SAPI;
  • construcție (5 luni) – adaptarea și configurarea SAPI;
  • testarea, instruirea și lansarea în producție a SAPI (5 luni);
  • ajustarea sistemelor informaționale interne ale participanților la SAPI (6 luni).

Proiectul prevede punerea în aplicare a unui nou mecanism de conexiune API (Application Programming Interface), gestiunea mai segmentată a riscurilor aferente SAPI și o abordare mai flexibilă la implementarea unor servicii noi de plată pe piața retail. De asemenea, mesajele de plată vor fi aliniate la standardele internaționale. În acest sens, va fi înlesnită automatizarea „cap-coadă”(STP) pentru întreg lanțul de transmitere a fondurilor de la plătitor spre beneficiar și va fi asigurată trasabilitatea intermediarilor mesajelor de plată. Totodată, se va asigura implementarea în SAPI la nivel de soluție a unui mecanism mai avansat de gestiune a lichidităților de către participanți.

Realizarea proiectului va facilita circuitul fluxurilor economice, iar sectorul plăților inovative va avea o capacitate mai bună de atragere a investițiilor și va crește viteza de circulație a banilor în economie.