• Programul primirii în audiență a cetățenilor de către conducerea Băncii Naționale a Moldovei.
    Înscrierea solicitanților pentru audiență se efectuează în temeiul demersului în scris privind subiectul abordat.

  • Anca Dragu, guvernator

    Prima zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.

  • Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator

    A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.


  • Tatiana Ivanicichina, viceguvernator

    A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.


  • Constantin Șchendra, viceguvernator

    A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.

Vă rugăm să luați cunoștință cu cerințele înaintate față de primirea și examinarea petițiilor și cererilor de acces la informații de interes public adresate Băncii Naționale a Moldovei.

Detalii.

 

Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!

Main navigation BNM

Extinde Ascunde
30.03.2023

Proiectul Comitetului executiv al BNM cu privire la aprobarea Regulamentului privind efectuarea controalelor și aplicarea sancțiunilor unităților de schimb valutar (termenul limita de prezentare a recomandărilor și propunerilor este de 14.04.2023)

31.03.2023Termenul-limită a expirat

 

ANUNȚ
privind inițierea, organizarea și desfășurarea consultării publice a proiectului de decizie


Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu 31 martie 2023, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru aprobarea Regulamentului privind efectuarea controalelor și aplicarea sancțiunilor unităților de schimb valutar” (în continuare – proiectul hotărârii).

Elaborarea proiectului hotărârii este condiționată de necesitatea divizării Regulamentului privind licențierea, controlul și sancționarea unităților de schimb valutar, aprobat prin HCE al BNM nr.304/2016, pe componente separate, aferente licențierii și respectiv controlului, în două regulamente distincte, în vederea detalierii proceselor și asigurării transparenței și predictibilității procesului de sancționare a unităților de schimb valutar, precum și în contextul modificărilor și completărilor operate la Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară (prin Legea nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative).

Proiectul hotărârii prevede aprobarea Regulamentului privind efectuarea controalelor și aplicarea sancțiunilor unităților de schimb valutar.

Beneficiarii proiectului sunt unitățile de schimb valutar.

Proiectul hotărârii este elaborat în temeiul art.5 alin.(1) lit.l), art.11 alin.(1), art.27 alin.(1) lit.c) şi art.51 lit.b) și 52 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei, art.4 alin.(12) și Capitolului VIII din Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară, art. 15 alin. (1) lit. a), alin. (2) lit. c) și alin.(5) lit. a) din Legea nr. 308/2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum şi art. 1 alin. (3), art. 3 alin. (2) lit. b), art. 4 alin. (4) și art. 34 alin. (3) din Legea nr. 75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului și modul de aplicare a sancțiunilor.

Obiecțiile, sugestiile și recomandările pe marginea proiectului hotărârii, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 14 aprilie 2023, pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău. Concomitent, pot fi comunicate pe adresa electronică: Supraveghere.PSP@bnm.md.

Proiectul hotărârii și nota informativă aferentă acestuia sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md sau la sediul Băncii Naționale a Moldovei pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD – 2005, mun. Chișinău.

 

Proiect:

 

NOTĂ INFORMATIVĂ
la proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei
„Pentru aprobarea Regulamentului privind efectuarea controalelor și aplicarea sancțiunilor unităților de schimb valutar”


1. Denumirea autorului

Autorul proiectului de act normativ este Banca Națională a Moldovei (BNM).


2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ și finalitățile urmărite

Elaborarea proiectului de regulament derivă din necesitatea divizării Regulamentului privind licențierea, controlul și sancționarea unităților de schimb valutar, aprobat prin HCE al BNM nr.304/2016 pe componente separate, aferente licențierii și respectiv controlului, în două regulamente distincte, în vederea detalierii proceselor de control efectuate în temeiul Legii nr.62/2008 privind reglementarea valutară și Legii nr. 308/2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și asigurării transparenței și predictibilității procesului de sancționare a unităților de schimb valutar, fiind elaborat în contextul modificărilor și completărilor operate la Legea nr.62/2008 (prin Legea nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative), care vor intra în vigoare la data de 20.07.2023, cu excepția unor prevederi care vizează asigurarea de către unitățile de schimb valutar a supravegherii și înregistrării video a activității de schimb valutar în numerar cu persoanele fizice.

Potrivit art. III. alin.(7) din Legea nr.363/2022, Banca Națională a Moldovei are obligația aducerii actelor sale normative în corespundere cu legea în cauză.

Elaborarea proiectului de regulament este condiționată de necesitatea detalierii unor aspecte aferente: tipurilor de controale, emiterii deciziei de control, drepturilor inspectorilor la efectuarea controlului, individualizării sancțiunilor aplicate unității de schimb valutar, descrierii modului de calcul al amenzii și stabilirii termenelor de suspendare a activității în funcție de încălcări, precum și reglementării procesului de control desfășurat în temeiul Legii nr. 308/2017 și aplicării sancțiunilor în conformitate cu prevederile Legii nr. 75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului și modul de aplicare a sancțiunilor.


3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene

Proiectul HCE nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.


4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi

Prevederile de bază ale proiectului Regulamentului privind efectuarea controalele și aplicarea sancțiunilor unităților de schimb valutar:

  1. stabilește normele de efectuare de către BNM a controlului activităţii unităţilor de schimb valutar, prin detalierea: privind tipurile și frecvența controalelor, scopul controalelor, cerințele față de emiterea deciziei de control, drepturile inspectorilor în procesul de efectuare a controalelor, particularitățile atragerii martorului asistent;
  2. reglementează modalitatea de întocmire a actului privind rezultatele controlului pe teren, de notificare a unităţii de schimb valutar / persoanei împuternicite a acesteia, de prezentare a dezacordului cu rezultatele controlului,  de informare de către BNM a organelor fiscale privind încălcările aferente aplicării echipamentului de casă şi control;
  3. expune particularitățile efectuării controlului din oficiu;
  4. reglementează aspectele privind aplicarea sancțiunilor față de casele de schimb valutar şi hoteluri, atât pentru încălcări aferente domeniului valutar, cât pentru încălcarea cadrului normativ cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
  5. detaliază circumstanțele de care se ține cont la individualizarea sancțiunilor, cum ar fi: gravitatea încălcărilor comise, caracterul repetat, circumstanțele personale și reale ale acestora;
  6. prevede modul de calcul al amenzii pentru încălcarea reglementărilor valutare, ținându-se cont de circumstanțele (gravitatea, durata, frecvența, caracterul repetat al încălcării) și nivelul atribuit fiecărei circumstanțe;
  7. stabilește termenele de suspendare a activității în funcție de încălcările comise și descrie acțiunile necesar a fi întreprinse de casa de schimb valutar sau hotel, după suspendarea activității și obligațiile acestora;
  8. reglementează  procedura de retragere a licenței, obligațiile casei de schimb valutar și ale hotelului;
  9. reglementează  procedura de efectuare a controlului asupra activității de schimb valutar în scopul verificării respectării legislației cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului și aplicarea sancțiunilor în acest sens.


5. Fundamentarea economico-financiară

Implementarea proiectului nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.


6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare

Data intrării în vigoare a proiectului este corelată cu data intrării în vigoare a Legii nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative (20.07.2023). La data intrării în vigoare a proiectului vor fi abrogate prevederile capitolului V și ale anexei nr. 23 din Regulamentul privind licențierea, controlul și sancționarea unităților de schimb valutar, aprobat prin HCE al BNM nr.304/2016.


7. Avizarea și consultarea publică a proiectului

În scopul respectării prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin HCA al BNM nr.230/2010), proiectul hotărârii este supus consultării publice.


8. Constatările expertizei anticorupție

-


9. Constatările expertizei de compatibilitate

Proiectul nu urmează a fi supus expertizei de compatibilitate, deoarece nu transpune prevederile legislației UE.


10. Constatările expertizei juridice

Potrivit art.37 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, ținând cont de prevederile art.11 alin.(33) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, Banca Națională a Moldovei va solicita o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției pe marginea proiectului HCE.


11. Constatările altor expertize

În temeiul prevederilor art.34 alin.(3) și (5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, Banca Națională a Moldovei va solicita efectuarea expertizei economice de către Ministerul Economiei și expertizei financiare de către Ministerul Finanțelor. 

 

Sinteza recomandărilor:       PDF       DOC