NOTĂ DE ARGUMENTARE
la proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei
„Pentru modificarea Regulamentului cu privire la investițiile băncilor în imobilizări corporale,
aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 384/1999”
1. Denumirea autorului
Banca Națională a Moldovei
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ și finalitățile urmărite
Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Regulamentului cu privire la investițiile băncilor în imobilizări corporale, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 384/1999” (în continuare – proiect) este elaborat cu scopul aducerii în concordanță cu terminologia și prevederile Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor (publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727), cu modificările ulterioare (în continuare - LAB), ce transpune cadrul de reglementare Basel III prin prisma pachetului de reglementări europene CRD IV/CRR.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene
Proiectul regulamentului nu transpune prevederile niciunui act normativ al Uniunii Europene. Prezentul proiect de act normativ nu contravine legislației Uniunii Europene.
4. Principalele prevederi ale proiectului şi evidențierea elementelor noi
În scopul implementării prevederilor Legii 202/2017 privind activitatea băncilor și în contextul alinierii legislației bancare din Republica Moldova la cerințele privind aplicarea cadrului internațional de reglementare Basel III, au fost inițiate modificări de ordin tehnic la Regulamentul cu privire la investițiile băncilor în imobilizări corporale, care prevăd utilizarea unor noi termeni, cum ar fi „fonduri proprii”, „dețineri în capitalul entităților”, precum și a celor conform Standardelor Internaționale de Raportare Financiară, și anume „rambursarea datoriei”, „bilanț”.
Pornind de la art.24 alin.(8) din LAB, cerinţele prudenţiale prevăzute în proiect se vor aplica în modul corespunzător şi sucursalelor băncilor din alte state, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova.
O altă modificare se referă la limitele stabilite de regulament. Astfel, în temeiul art. 83 lit. a) din LAB, care oferă dreptul Băncii Naționale de a stabili prin actele sale normative limita maximă a investițiilor în imobil sau alte categorii specifice acestuia, va fi aplicată și în continuare limita de 50% din fondurile proprii față de imobilizările corporale. În ceea ce privește limita de 100% din fondurile proprii a sumei totale a investițiilor unei bănci în imobilizări corporale și cote de participare se exclude, deoarece LAB nu stabilește astfel de limitări.
Proiectul precizează termenul de comercializare a activului deținut pentru vânzare care nu trebuie să depășească 12 luni de la data recunoașterii acestuia în bilanț ca activ deținut pentru vânzare. Termenul respectiv urmează să fie luat în considerare la întocmirea planurilor de vânzare a imobilizărilor corporale, care va cuprinde acțiunile și metodele întreprinse de bancă pentru promovarea bunului dat.
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din bugetul de stat.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Intrarea în vigoare a proiectului nu va conduce la modificarea altor acte normative.
7. Avizarea şi consultarea publică a proiectului
În scopul respectării prevederilor Legii nr.239-XVI/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei, aprobat prin HCA al BNM nr.230/2010, proiectul este supus consultării publice, fiind plasat pe pagina web a BNM (www.bnm.md), în compartimentul „Legislație", rubrica „Transparența decizională".
8. Constatările expertizei anticorupție
Conform expertizei anticorupție efectuate în conformitate cu art. 35 alin. (5) din Legea nr. 100/2017 cu privire la actele normative și Metodologia de efectuare a expertizei anticorupție a proiectelor de acte normative departamentale (Hotărârea Colegiului CNA nr.6/2017), factori și riscuri de corupție nu au fost identificați.
9. Constatările expertizei de compatibilitate
Proiectul nu transpune prevederi din acte normative ale UE.
10. Constatările expertizei juridice
Potrivit art.37 alin.(5) din Legea nr.100/2017, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin. (33) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, va fi solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției.
11. Constatările altor expertize
În temeiul prevederilor Legii nr. 100/2017 (art. 32 alin. (2), art.34 alin. (5) și (6)), proiectul hotărârii va fi expediat spre avizare Consiliului Concurenței, Ministerului Finanțelor și Ministerului Economiei și Infrastructurii pentru avizare, expertiză financiară și, respectiv, expertiză economică.
Guvernatorul
Băncii Naționale a Moldovei
Octavian ARMAȘU