NOTĂ INFORMATIVĂ
la proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei
„Pentru modificarea Regulamentului privind unele aspecte
aferente exportului şi importului de numerar şi cecuri de călătorie de către bănci,
aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.165/2019”
1. Denumirea autorului
Autorul proiectului de act normativ este Banca Națională a Moldovei (BNM).
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ și finalitățile urmărite
Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Regulamentului privind unele aspecte aferente exportului şi importului de numerar şi cecuri de călătorie de către bănci, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.165/2019” (în continuare – proiectul HCE) este elaborat în temeiul art.51 lit.a) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările ulterioare (în continuare – Legea nr.548/1995), art.25 alin.(8), art.30 alin.(10) şi art.55 din Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.423-429, art.859) (în continuare – Legea nr.62/2008).
Elaborarea proiectului HCE este condiționată de necesitatea ajustării Regulamentului privind unele aspecte aferente exportului şi importului de numerar şi cecuri de călătorie de către bănci cu modificările operate la Legea nr.62/2008 (în special la art.55) prin Legea nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative, care vor intra în vigoare la data de 20.07.2023 (cu excepția unor prevederi care vizează unitățile de schimb valutar). Potrivit art.III alin.(7) din Legea nr.363/2022, Banca Națională a Moldovei are obligația aducerii actelor sale normative în corespundere cu legea în cauză.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene
Proiectul HCE nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.
4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi
Principalele modificări la Regulamentul privind unele aspecte aferente exportului şi importului de numerar şi cecuri de călătorie de către bănci vizează:
-
precizarea modului de depunere la BNM (pe suport hârtie sau în formă electronică) a cererii de eliberare a autorizației pentru exportul şi importul din/în Republica Moldova de numerar în moneda naţională și a documentelor care se anexează la cererea în cauză. De asemenea, se precizează că reprezentanții băncilor care depun documentele în formă electronică vor avea obligația să utilizeze semnătura electronică calificată conform Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere;
-
ajustarea procedurii de examinare a cererii de eliberare a autorizației BNM, ținând cont de prevederile Codului administrativ;
-
precizarea temeiurilor de refuz de eliberare a autorizației pentru exportul şi importul din/în Republica Moldova de numerar în moneda naţională;
-
stabilirea cerințelor generale și specifice față de documentele care se prezintă la BNM în funcție de modul de prezentare – pe suport hârtie sau în formă electronică.
De asemenea, în regulament au fost operate unele modificări de ordin redacțional și tehnic.
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului HCE nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Proiectul HCE este corelat cu prevederile actelor normative cu care se află în conexiune, iar modificările propuse nu afectează concepția generală a Regulamentului privind unele aspecte aferente exportului şi importului de numerar şi cecuri de călătorie de către bănci.
Data intrării în vigoare a proiectului HCE este 20.07.2023 și este corelată cu data intrării în vigoare a Legii nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative (care modifică Legea nr.62/2008 și Legea nr.548/1995).
7. Avizarea și consultarea publică a proiectului
Proiectul HCE va fi supus avizării și consultării publice, urmând a fi plasat pe pagina web a BNM (www.bnm.md), la compartimentul „Legislație”, rubrica „Transparență decizională”, conform prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație al BNM nr.230/2010).
De asemenea, proiectul HCE va fi consultat cu băncile licențiate, Asociația Băncilor din Moldova.
8. Constatările expertizei de compatibilitate
Proiectul nu urmează a fi supus expertizei de compatibilitate, deoarece nu transpune prevederile legislației UE.
9. Constatările expertizei juridice
Potrivit art.37 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin.(32) și (33) din Legea nr.548/1995, va fi solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției.
10. Constatările altor expertize
În temeiul prevederilor art.34 alin.(3) și (5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, Banca Națională a Moldovei va solicita efectuarea expertizei economice de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și a expertizei financiare de către Ministerul Finanțelor.