• Programul primirii în audiență a cetățenilor de către conducerea Băncii Naționale a Moldovei.
    Înscrierea solicitanților pentru audiență se efectuează în temeiul demersului în scris privind subiectul abordat.

  • Anca Dragu, guvernator

    Prima zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.

  • Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator

    A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.


  • Tatiana Ivanicichina, viceguvernator

    A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.


  • Constantin Șchendra, viceguvernator

    A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.

Vă rugăm să luați cunoștință cu cerințele înaintate față de primirea și examinarea petițiilor și cererilor de acces la informații de interes public adresate Băncii Naționale a Moldovei.

Detalii.

 

Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!

Main navigation BNM

Extinde Ascunde
10.04.2023

Proiectul HCE „Pentru modificarea Regulamentului privind autorizarea unor operaţiuni valutare de către Banca Naţională a Moldovei, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.51/2009” (data-limită de primire a propunerilor/obiecţiilor - 26 aprilie 2023)

11.04.2023Termenul-limită a expirat

 

ANUNȚ
privind inițierea, organizarea și desfășurarea consultării publice a proiectului de decizie


Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu 11 aprilie 2023, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Regulamentului privind autorizarea unor operaţiuni valutare de către Banca Naţională a Moldovei, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.51/2009”  (în continuare – proiectul hotărârii).

Elaborarea proiectului hotărârii este condiționată de necesitatea aducerii în concordanță a prevederilor  Regulamentului privind autorizarea unor operaţiuni valutare de către Banca Naţională a Moldovei, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.51/2009, cu modificările operate la Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară prin Legea nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative (ce vor intra în vigoare la data de 20.07.2023, cu excepția unor prevederi ce vor intra în vigoare la data de 20.10.2023). Potrivit art.III alin.(7) din Legea nr.363/2022, Banca Națională a Moldovei are obligația aducerii actelor sale normative în corespundere cu legea în cauză.

Proiectul hotărârii prevede modificarea Regulamentului privind autorizarea unor operaţiuni valutare de către Banca Naţională a Moldovei, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.51/2009.

Beneficiarii proiectului sunt persoanele fizice rezidente și persoanele juridice rezidente, inclusiv băncile licențiate.

Proiectul hotărârii este elaborat în temeiul art.5 alin.(1) lit.l), art.11 alin.(1), art.27 alin.(1) lit.c), art.51 lit.a) și art.52 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei, precum şi  art.55 și art.67 din Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară.

Obiecțiile, sugestiile și recomandările pe marginea proiectului hotărârii, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 26 aprilie 2023, pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău. Concomitent, pot fi comunicate pe adresa electronică: reglementare@bnm.md sau la numărul de telefon: 022 822 412.

Proiectul hotărârii și nota informativă aferentă acestuia sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md  sau la sediul Băncii Naționale a Moldovei pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD – 2005, mun. Chișinău.

 

Proiect:

 

NOTĂ DE ARGUMENTARE
la proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei
„Pentru  modificarea Regulamentului privind autorizarea unor operaţiuni valutare
de către Banca Naţională a Moldovei, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.51/2009”

 

1. Denumirea autorului

Autorul proiectului de act normativ este Banca Națională a Moldovei (BNM).

 

2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ și finalitățile urmărite

Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Regulamentului privind autorizarea unor operaţiuni valutare de către Banca Naţională a Moldovei, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.51/2009” (în continuare – proiectul HCE) este elaborat în temeiul art.11 şi 51 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările ulterioare (în continuare – Legea nr.548/1995), precum și al capitolelor II, IV, art.55, art.67 din Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.423-429, art.859) (în continuare – Legea nr.62/2008).

Elaborarea proiectului HCE este condiționată de necesitatea ajustării Regulamentului privind autorizarea unor operaţiuni valutare de către Banca Naţională a Moldovei cu modificările operate la Legea nr.62/2008 (în special la art.55) prin Legea nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative, care vor intra în vigoare la data de 20.07.2023, cu excepția unor prevederi care vizează unitățile de schimb valutar. Potrivit art.III alin.(7) din Legea nr.363/2022, Banca Națională a Moldovei are obligația aducerii actelor sale normative în corespundere cu legea în cauză.

 

3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene

Proiectul HCE nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.

 

4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi

Principalele modificări la Regulamentul privind autorizarea unor operaţiuni valutare de către Banca Naţională a Moldovei vizează:

  • reglementarea modului de depunere la BNM de către rezidenți a cererii de eliberare a autorizației BNM, cererii de eliberare a amendamentelor la autorizație, a documentelor care se anexează la cererile în cauză, de prezentare a rapoartelor la BNM. Persoanele fizice rezidente vor putea prezenta documentele menționate pe suport hârtie sau în formă electronică, iar persoanele juridice rezidente și persoanele fizice care practică o anumită activitate doar în formă electronică. De asemenea, se precizează că rezidenții care depun documentele în formă electronică vor avea obligația să utilizeze semnătura electronică calificată conform Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere;
  • ajustarea procedurii de examinare a cererii de eliberare a autorizației BNM, a amendamentelor la aceasta, ținând cont de prevederile Codului administrativ;
  • reglementarea procedurii de obținere a duplicatului autorizației BNM în cazul în care autorizația BNM (pe suport hârtie) a fost pierdută sau deteriorată semnificativ;
  • precizarea temeiurilor de refuz de eliberare a autorizației BNM, în particular se stabilește drept temei de refuz constatarea de către BNM a situației de cerere semnificativă netă de valută străină pe piața valutară internă și constatarea că operațiunea valutară pentru care se solicită eliberarea autorizației va duce la agravarea situației respective, precum și a altor situații care pot avea un impact negativ semnificativ asupra asigurării stabilității pieței valutare interne și/sau asupra implementării politicii valutare a statului;
  • modificarea modului de raportare la BNM a operațiunilor efectuate conform împrumuturilor /creditelor / garanțiilor autorizate de BNM (substituirea anexelor la autorizațiile pentru acordarea împrumutului/creditului/garanției cu rapoartele privind operațiunile efectuate conform împrumutului /creditului/garanției autorizate (anexele nr.6 – nr.8 la regulament);
  • stabilirea cerinței de reflectare în cererea pentru eliberarea autorizației BNM a sursei de proveniență  a mijloacelor bănești care urmează a fi utilizate pentru efectuarea operațiunilor valutare pentru care se solicită autorizația BNM, precum și prezentarea documentelor confirmative respective;
  • precizarea posibilității de prezentare, în cazul persoanelor juridice rezidente, a extrasului din Registrul de stat descărcat de pe portalul guvernamental al antreprenorului în conformitate cu art.43 alin.(5) din Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali;
  • stabilirea cerințelor generale și specifice față de documentele care se prezintă la BNM în funcție de modul de prezentare – pe suport hârtie sau în formă electronică.

De asemenea, în regulament au fost operate unele modificări de ordin redacțional și tehnic.

 

5. Fundamentarea economico-financiară

Implementarea proiectului HCE nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.

 

6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare

Proiectul HCE este corelat cu prevederile actelor normative cu care se află în conexiune, iar modificările propuse nu afectează concepția generală a Regulamentului privind autorizarea unor operaţiuni valutare de către Banca Naţională a Moldovei.

Data intrării în vigoare a proiectului HCE este 20.07.2023 și este corelată cu data intrării în vigoare a Legii nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative (care modifică Legea nr.62/2008 și Legea nr.548/1995).

 

7. Avizarea și consultarea publică a proiectului

Proiectul HCE va fi supus avizării și consultării publice, urmând a fi plasat pe pagina web a BNM (www.bnm.md), la compartimentul „Legislație”, rubrica „Transparență decizională”, conform prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație al BNM nr.230/2010).

De asemenea, proiectul HCE va fi consultat cu băncile licențiate, Asociația Băncilor din Moldova, prestatorii de servicii de plată nebancari.

 

8.Constatările expertizei de compatibilitate

Proiectul nu urmează a fi supus expertizei de compatibilitate, deoarece nu transpune prevederile legislației UE.

 

9.Constatările expertizei juridice

Potrivit art.37 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin.(32) și (33) din Legea nr.548/1995, va fi solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției

 

10.Constatările altor expertize

În temeiul prevederilor art.34 alin.(3) și (5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, Banca Națională a Moldovei va solicita efectuarea expertizei economice de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și a expertizei financiare de către Ministerul Finanțelor. 

Abonare la conținut
CAPTCHA
Întrebare pentru a verifica că sunteţi persoană fizică (în scopul prevenirii transmiterilor automate a spam-ului).