• Zilele și orele de primire în audiență a cetățenilor de către conducerea Băncii Naționale.


  • Octavian Armașu, Guvernator al Băncii Naţionale

    Prima zi de luni a lunii: 14.00-17.00.
    Programare la telefon: +373 22 822 606.


  • Vladimir Munteanu, Prim-viceguvernator al Băncii Naţionale

    A doua zi de luni a lunii: 14.00-17.00.
    Programare la telefon: +373 22 822 606.


  • Ion Sturzu, Viceguvernator al Băncii Naţionale

    A patra zi de luni a lunii: 14.00-17.00.
    Programare la telefon: +373 22 822 607.

Vă rugăm să luați cunoștință cu cerințele înaintate față de primirea și examinarea petițiilor adresate Băncii Naționale a Moldovei.

Detalii

 

Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!

Main navigation BNM

Extinde Ascunde
02.04.2021

Legea interzice acordarea oricărei asistențe financiare statului - orice împrumut de la BNM ar duce la sărăcirea populației

 

Urmare mai multor solicitări adresate de instituțiile mass-media cu privire la un eventual împrumut destinat statului sau utilizarea rezervelor valutare, Banca Națională a Moldovei precizează:

Pentru depășirea crizei economice, susținerea agenților economici și a populației în condițiile pandemiei, executivele din mai multe țări recurg la împrumuturi interne sau externe. În Republica  Moldova atragerea resurselor interne de către executiv este prevăzută de lege și Banca Națională, în calitate de agent fiscal al statului, plasează regulat valori mobiliare de stat (VMS) și obligațiuni de stat pe piața primară.

Legea cu privire la Banca Națională a Moldovei interzice acordarea oricărei asistențe financiare statului si organelor acestuia. Creditarea statului sau a businessului este asigurată de instituțiile financiare bancare și cele nebancare. În prezent, în sectorul bancar există suficiente lichidități.

BNM a asigurat existența unui nivel înalt de lichidități în bănci, anume pentru a crea condiții pentru creditarea businessului și a Ministerului Finanțelor, și, prin urmare, acestea sunt disponibile pentru necesitățile economiei.  Astfel, se asigură echilibrul macromonetar și se creează condiții pentru creditarea economiei.

Orice împrumut de la BNM pentru stat ar însemna o emisie suplimentară de monedă, care ar duce la creșterea inevitabilă a prețurilor și, în consecință la sărăcirea populației, fiind afectate cele mai vulnerabile pături ale societății.

Totodată, este important de menționat, că mijloacele de pe conturile Ministerului Finanțelor obținute sub formă de asistență financiară externă (credite și granturi) sunt incluse în activele oficiale de rezervă. Ministerul Finanțelor utilizează liber aceste mijloace, inclusiv după conversia în moneda națională, pentru cheltuieli bugetare și derularea proiectelor investiționale.

De asemenea, vom preciza că activele oficiale de rezervă sunt gestionate de banca centrală pentru susținerea balanței de plăți și, după caz, reglarea dezechilibrelor acesteia, pentru a menține încrederea în moneda națională și în economia națională în general.

BNM menține rezervele valutare la un nivel adecvat. Legea cu privire la Banca Națională a Moldovei prevede că BNM „menține rezervele internaţionale la un nivel care în viziunea sa este adecvat pentru realizarea politicii monetare şi valutare a statului.” Suficiența acestora se apreciază, conform practicilor internaționale, cu ajutorul mai multor indicatori, între care, acoperirea unei perioade adecvate de import și gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt. Momentan, acești indicatori arată un grad înalt de adecvare a rezervelor valutare. Acest fapt vorbește despre reziliența economiei noastre la situații de criză.

Utilizarea rezervelor valutare în afara scopurilor pentru care sunt menite, pe lângă efectele negative legate de politica monetara, poate să declanșeze alte șocuri, care să amplifice presiunile asupra rezervelor valutare. Această situație nu este deloc binevenită, în special acum, când avem nevoie de rezerve valutare solide, în condițiile crizei globale existente.

Convertirea rezervelor valutare și utilizarea acestora pe plan intern ar duce imediat la creșterea prețurilor, fiindcă pentru aceeași unitate de valută ar fi emise încă o dată unități monetare naționale la cursul de schimb corespunzător. Totodată, ar avea loc și o depreciere cauzată de reducerea credibilității monedei naționale, cu o consecutivă valutizare a economisirilor populației și o ulterioară creștere a prețurilor – inflație.

Drept urmare, orice împrumut de la BNM acordat statului sau utilizarea rezervelor valutare în alte scopuri ar submina credibilitatea țării, ar afecta economia și ar pune în dificultate financiară cetățenii.

Abonare la conținut
CAPTCHA
Întrebare pentru a verifica că sunteţi persoană fizică (în scopul prevenirii transmiterilor automate a spam-ului).